Bejegyzésünkben összegyűjtöttünk néhány olyan elemet, funkciót, tartalmat, melyek alapvetően nagyon fontosak és hasznosak egy weboldalon, de ha ezek nincsenek megfelelően kidolgozva vagy nem relevánsak, akkor bizony a honlap látogatói túl sok hasznukat nem tudják venni.
Természetesen mindig téma/vállalkozásfüggő, hogy egy adott weboldalon milyen tartalmakra, elemekre, funkciókra van szükség, ezek milyen mértékben, hogyan kerülnek használatra. Ezek akár a honlaptulajdonos és/vagy látogatók igényei szerint is változhatnak, bővülhetnek, alakulhatnak.
Az alábbi listát érdekességként gyűjtöttük össze, rámutatva arra, hogy bizony akadhatnak olyan „összetevők” egy honlapon, melyek nem tudják betölteni a nekik rendelt funkciót, a látogatókat sem szolgálják, és inkább a „felesleges”, mint a hasznos kategóriába sorolhatók.
#1 kapcsolatbalépési lehetőségek
Mindig annyi és olyan kapcsolatbalépési lehetőséget tüntessünk fel a weboldalon, melyeken valóban el is érhető a cég, szakember.
Ha a szakember/vállalkozás nehezen vagy egyáltalán nem érhető el például telefonon, vagy inkább az e-mailes kommunikációt részesíti előnyben, akkor a honlapon felesleges telefonszámot feltüntetni.
A látogatók számára fontos, irányadó információ az is, ha megadjuk, hogy az adott elérhetőségeken mikor érhető el a cég, a szakember, mennyi időn belül számíthatnak válaszra, melyik csatornán mikor (milyen napokon és időpontokban) tudnak az érdeklődők/ügyfelek rendelkezésére állni.
Manapság igen népszerű a weboldalakon a chat funkció. De csak a „trendiség” miatt ne legyen chat funkció a weboldalon. : ) Ha a vállalkozásnak nincs arra kapacitása, hogy még a chatet is felügyelje, rögtön megválaszolja a beérkező üzeneteket, akkor az érdeklődők nem tudják kihasználni a chat nyújtotta kapcsolatbalépési lehetőséget.
#2 keresés funkció
Ha nem túl tartalmas weboldalról van szó (például nincsenek hosszabb termék/szolgáltatás-leírások, esettanulmányok, cikkek, blogbejegyzések), akkor nincs igazán szükség a keresés funkcióra, hiszen nincs igazán mit, nincs igazán miben keresni. Az ilyen típusú (általában egyoldalas) weboldalakon a rendelkezésre álló tartalmak gyorsan áttekinthetők, az információk könnyen megtalálhatók.
#3 oldalsáv
Egy keresés mezőért vagy néhány elérhetőségért felesleges fenntartani a weboldal aloldalain az oldalsávot. Vizuális, szerkezeti szempontból sem ideális, továbbá tartalmilag és funkciók szempontjából sem túl hasznos. Az oldalsávnak akkor van haszna, értelme, ha azt gazdagon meg tudjuk tölteni.
Az oldalsávba kerülhetnek például különféle űrlapok, promóciók, közösségi „dobozok”, blogbejegyzésekhez kapcsolódó tartalmak, elérhetőségek, stb – tehát minden olyan (weboldal céljától is függő!) tartalom és funkció, melyek jó, ha kéznél vannak, mindig a felhasználók szeme előtt van. : )
#4 CTA gombok
Azokat a CTA (call-to-action=konverzióra, például megrendelésre ösztönző) gombokat, melyek nem a megfelelő helyre irányítanak, szintén felesleges elemeknek tekinthetjük a weboldalon. Ha a CTA gomb nem tudja betölteni a neki rendelt funkciót, ha a látogató általa nem tudja elvégezni az „elvárt” konverziót, akkor túl sok haszna nincs.
Egy példa: a vállalkozás 3 csomagot kínál, mindegyik csomag bemutatásánál van „Megrendelem!” CTA gomb, mely egy olyan űrlaphoz navigál, ahol pluszban még ki kell választani a csomagot, vagy csak egy egyszerű kapcsolatfelvételi űrlaphoz visz. Ez nem felhasználóbarát- és konverzióra vezető megoldás, hiszen ha a látogató egy adott csomag mellett tette le a voksát, akkor célirányosan azt szeretné megrendelni. A CTA gomb alapján is arra számít, hogy pontosan erre lesz lehetősége. E helyett még neki kell lepötyögnie, kiválasztgatnia, hogy mit szeretne…
#5 fotók
Ha a honlapon a termék/szolgáltatás hű bemutatását szolgáló fotókon apró, de annál fontosabb részletek, elemek találhatók, akkor az érdeklődők számára célszerű ezeket nagyobb méretben is megtekinthetővé tenni. Ha az adott fotón éppen a lényeget nem tudja szemügyre venni a kedves látogató, akkor „feleslegesek” a fotók, mert éppen a szemléltető funkciójukat nem tudják megfelelően betölteni.
#6 tartalmak
Az ügyfelek tájékoztatása, valamint marketing és keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából is nagy jelentősége van a jól megírt tartalmaknak a weboldalon. Ezek minősége (például releváns kulcsszavakat tartalmaz) és mennyisége (látogatók számára fogyasztható hosszúságú) sem mellékes kérdés.
Bár a tartalom továbbra is „király”, „feleslegnek” azokat a kisregényeket, sztorikat tekinthetjük, melyek csak „rizsázások”, „töltelékek”, már abszolút nem az adott vállalkozáshoz/adott témához kapcsolódnak. Egy látogató is könnyen meg tudja szűrni, hogy mi az, ami „témába vág” és mi az, ami kevésbé releváns az ő érdeklődése szempontjából.
#7 naptár, időjárás
Kedvenceink : )
Önmagában egy naptárnak nem feltétlenül van haszna egy weboldalon. A számítógép, a telefon kijelzőjén folyamatosan a látogatók szeme előtt van az adott nap dátuma, egy vállalkozás honlapján az érdeklődők nem a naptárt fogják nézegetni. : )
Egy naptárnak akkor van haszna az oldalon, ha az plusz információt tud megjeleníteni, plusz funkciót tud betölteni. Például eseményekhez, aktuális ajánlatokhoz kapcsolódó időpontok is megjelölhetők a naptárban, ránavigálva, lekattintva pedig elolvashatók a további részletek. Vagy akár szolgáltatások időpontfoglalása esetén megkönnyíthetjük az érdeklődők dolgát, ha már egy naptárban is látják a szabad időpontokat, dátumokat.
Egy aktuális időjárásjelentésnek, előrejelzésnek is akkor van értelme, célja, haszna, ha többletfunkciót is betölt, azaz például egy esemény vagy egy szálláshely weboldalán az adott helyszínre vonatkozó időjárást mutatja, hiszen az „ügyfelek” számára ez az információ fontos.
#8 hírlevél feliratkozás
Iratkozz fel hírlevelünkre! – jól ismerjük, ugye? : )
Csak úgy, csak a „semmiért” nem fog senki a hírlevelünkre feliratkozni. Akár felesleges elemnek is tekinthetjük a hírlevél-feliratkozó űrlapot, ha a feliratkozásért nem adunk semmit cserébe.
Csalira lesz szükség. A csali az az ingyenes termék, melynek kellően nagy a képzelt és a valós értéke, a látogató azonnal és gyorsan megkapja, azonnal fogyasztható, szorosan kapcsolódik a fő termékhez/szolgáltatáshoz. Ezzel vonzzuk be a potenciális ügyfeleket, akiknek aztán értékesítünk (például hírlevél kampányokon keresztül).
#+1 blog
„Kakukktojásként” sorolnánk ehhez a listához. Keresőoptimalizálás, de például bizalomépítés, szakmai hitelesség erősítése miatt is nagyon fontos szerepe van egy rendszeresen vezetett, mindig frissülő blognak. És itt van a lényeg: ha csak néhány kezdeti blogbejegyzés van a weboldalon, nincsenek újabb, akár aktuális témákat feldolgozó cikkek, bejegyzések, akkor a blog „felesleges”. Ha jók voltak a kezdeti cikkek, akkor esetleg még a kezdet kezdetén tudott hozzátenni a blog a weboldal Google-ban való jobb helyezéséért, az ügyfelek/látogatók bizalmának erősítéséért. Egy blogot folyamatosan kell vezetni, bővíteni. : )