Górcső alá véve a weboldalt, bemutatunk néhány „pontot”, melyek könnyen eltántoríthatják a potenciális ügyfeleidet attól, hogy Téged válasszanak ideális webdesignerüknek.
Akár meg is fordíthatnánk és a következő kérdést tehetnénk fel:
Miért választanak Téged webdesignerüknek az ügyfelek? Miért Te leszel az ideális webdesignerük?
Vállalkozásod virtuális bemutatóterme a weboldalad, melyen nemcsak a vállalkozásod, hanem Te, azaz a szakember is bemutatkozik. Az ügyfeleiddel való közös munka leginkább itt kezdődik (pl. Google-ban találnak rá, Facebook hirdetésből érkeznek, ismerős ajánlása lévén, stb). Rossz fényt vet Rád és a vállalkozásodra, ha a honlapod nincs rendben.
Korábban már összegyűjtöttük a hiteles, bizalmat gerjesztő weboldal legfőbb ismérveit.
Ezeken túl most kiemelünk néhány olyan szempontot, melyeknek nem árt eleget tenned (webdesigner) vállalkozásod weboldalán, hogy a potenciális ügyfelek ne mást, hanem Téged válasszanak.
#
Ha a célközönségedet, a potenciális látogatóidat 3 mp alatt nem fogja meg a weboldalad… abba a bizonyos 3 mp-es szabályba bizony a vizuális megjelenés is beletartozik: a látogató számára 3 mp alatt ki kell derülnie, hogy kinek, minek az oldalán jár, jó helyen jár-e – a „problémájára” megoldást keresve. Ha a látogató nem érzi azt, hogy ez az oldal hozzá szól, neki szól, róla szól – nemcsak szövegesen, hanem vizuálisan is –, akkor egyszerűen továbbáll. Mondhatjuk, hogy „ízlések és pofonok”, de hidd el, hogy aki profi munkához (akár grafikai munka, akár weboldal) keres szakembert, számára a „külcsínek” is döntő befolyással bírnak. „Gagyi” logóval és arculati elemekkel, elcsépelt stock fotókkal és illusztrációkkal nem lehet labdába rúgni ezen a területen. És azt is hidd el, hogy nem kell szakmabelinek lenni ahhoz, hogy azok, akik jó ízléssel vannak megáldva, adnak az igényes megjelenésre, ők bizony gyorsan továbbállnak, ha nem fogja meg őket weboldalad megjelenése, stílusa, hangulata. És akkor még nem is tettünk említést az olyan „apróságokról” , mint például: még egy „mezei” látogatót is könnyen elriaszthatsz, ha például szemet bántó színpárosokkal dolgozol, olvashatatlan címsorokat, szöveges tartalmakat (pl. kicsi sorközök, mindenféle effektek a betűkön) jelenítesz meg, olyan betűtípusokat használsz, melyek nem tudják kezelni az Ő, Ű karaktereket, aláhúzásokkal „tűzdeled” meg a kattintható címsorokat, gombfeliratokat, pixeles, szemcsés fotókat alkalmazol.
#
A következő nagyon fontos pontunk a szolgáltatásaid, azok feltüntetése és bemutatása, hiszen tulajdonképpen a látogatók számára ezekkel adsz arra az égető kérdésükre gyors választ, hogy milyen „problémájukra” tudsz megoldást nyújtani. Igen ám, de nem mindegy, hogy ezeket a szolgáltatásokat mennyire részletesen mutatod be.
Ha csak kiírod, hogy arculattervezés és weboldalkészítés… az nagyon nem elég, nagyon nem. És persze a rizsázás vagy a marketinges üzenetek túltolása is kerülendő. De az is elrettentő, ha azt írod ki, hogy „egyszerű weboldalak elkészítését vállalom” – ezzel azt sugallod, hogy szűkös keretek között mozogsz, dolgozol… és persze kinek mi az “egyszerű”…
Először is magad számára tisztázd, hogy a szolgáltatásaid pontosan miből állnak, hogyan tudod őket kínálni, hogyan kivitelezhetők. Másodszor ezeket próbáld meg úgy („konyhanyelven”) megfogalmazni, bemutatni a weboldaladon is, hogy azok az érdeklődők számára is érthetők, világosak legyenek. Aki pedig igénybe veszi az adott szolgáltatásodat, pontosan tudja, hogy mit fog kapni (a pénzéért).
Néhány példa:
- Nem mindegy, hogy miből áll az arculattervezés szolgáltatásod – „csak” egy logót tervezel, vagy egyéb arculati elemek tervezésével részt veszel az arculat/márkaépítésben is.
- Nagyon nem mindegy, hogy arculatra szabható sablonnal készítesz weboldalt vagy egyedi webdesign tervek alapján a nulláról építed fel a honlapot. És az sem mellékes, hogy maga a weboldalkészítés szolgáltatásod mit foglal magában – beletartozik vagy már külön szolgáltatásként kezeled (külön munkadíjért) például a különféle funkciók (pl. kapcsolati űrlap, foglaló rendszer) kivitelezését, a közösségi média integrációkat, a mérőkódok befűzését, stb. Esetleg külön szolgáltatásnak számítanak a különféle technikai beállítások (pl. biztonsági óvintézkedések, weboldal gyorsítása, optimalizálása, spam elleni védelem, stb), vagy nálad ezek természetesen az „alapszolgáltatás” részét képezik?
Azt is jó tisztázni, hogy esetleg vannak-e további szolgáltatásaid, mint például karbantartás, új tartalmak feltöltése, formázása, marketingben való segítség, közösségi média menedzsment, stb., egyszóval a jövőben miben tudod még fogni az ügyfél kezét. Ha a potenciális ügyfél ezeket is látja, ezek is fontos „meggyőző erők” lehetnek számára, és biztonsággal választ Téged, mert tudja, hogy a továbbiakban is a rendelkezésére tudsz állni.
+ A munkafolyamatodról sem árt lerántani a leplet. Ez is nagy segítség a potenciális ügyfelek számára, hiszen remekül átláthatják azt, hogy Te hogyan dolgozol, milyen lépésekre számíthatnak a kapcsolatfelvétel/árajánlatkérés után, és a mindkét fél számára garanciát jelentő szerződésről se felejtkezz el!
#
A referenciamunkákról ne felejtkezz el! Ezek nélkül dobd is kukába a weboldaladat! A munkáid, a portfóliód nélkül nem tudod bemutatni azt, hogy egyáltalán milyen típusú munkákat készítesz, van-e kifejezetten Rád, a munkáidra jellemző stílus, van-e egyedi „kézlenyomatod” az alkotásaidon, milyen hangulat járja be a munkáidat.
A grafikai munkáidat tálald ízlésesen, kiváló minőségben, jól láthatóan, jól áttekinthetően, a weboldal referenciamunkáidat pedig ne csak képernyőfotókkal, hanem élőben is mutasd be, hogy az érdeklődők egy kattintással működés közben is meg tudják őket tekinteni.
#
A referenciamunkák után az ügyfeleid és a tőlük kapott visszajelzések a legfontosabb hitelességi és bizalmi faktorok. Ha sokak által ismert vállalkozással/márkával/szakemberrel sikerült együtt dolgoznod (velük egyeztetve), bátran jelenítsd meg logójukat, írj esettanulmányt a közös munkáról és persze szólaltasd meg őket – és persze minden ügyfeledet! Azonban itt sem a „stock” megfogalmazásokra gondolunk! Az „elégedettek vagyunk; ajánlom; szép munkát végez” típusú vélemények nem csak lerágott csontok, de nem is igazán hitelesek. Sztori kell, történet arról, hogy a Te segítségeddel az adott cég/szakember milyen sikereket ért el, honnan-hova jutott, és a Veled kapcsolatos személyes tapasztalatok, sztorik is fontosak. És bizony akkor a leghitelesebbek a testimoniálok, ha névvel, cégnévvel, esetleg profilfotóval és magával a projekttel, közös munkával együtt vannak közzétéve, de akár videóban is megszólaltathatod ügyfeleidet.
#
A piszkos anyagiak is szerephez jutnak a honlapon. Ha feltünteted az árakat, a munkadíjakat a weboldaladon, akkor légy nagyon következetes – például ha csomagjaid vannak, csomagárakat adsz meg, akkor pontosan sorold fel, hogy mit tartalmaz az adott csomag, továbbá mit foglal magában az adott munkadíj, havidíj.
Az is elképzelhető, hogy nem adsz meg árakat a weboldalon, mert egyedi árakkal dolgozol, és inkább adott szolgáltatáshoz kapcsolódva ajánlatkérésre ösztönzöd az érdeklődőket. (Vagy ha vannak is feltüntetve árak az oldalon, de bizonyos szolgáltatások esetében már egyedi árakkal dolgozol, akkor az egyedi árajánlatkérés-adás működik.) Ez sem rossz megoldás, de számolj vele, hogy ez sokszor bizalmatlanságra adhat okot – “biztos túl drágán dolgozik” és hasonló képzetek társulhatnak hozzá. Természetesen ha a többi hitelességi faktor rendben van és vérprofi vagy, akkor az egyedi ajánlatkérés senkit nem rettent el.
+ Az egyedi árajánlatadásra is figyelj! Az árajánlat megfogalmazását is szabd adott munkára, projektre, tegyél „valami pluszt” az ajánlatodba (pl. javaslatok, megoldási lehetőségek bemutatása, közös munka formája, fix árak mellett rugalmasan kiválasztható szolgáltatások).
#
Ne zárkózz el az érdeklődők elől, azaz lehetőség szerint legalább 3 féle kapcsolatfelvételi lehetőséget adj meg a honlapon, és szükség szerint ismertesd a kapcsolatbalépés lehetőségeit (pl. árajánlat kéréséhez kifejezetten erre a célra készített űrlap kapcsolódik, előzetes egyeztetésekhez Skype konzultációra is van lehetőség, stb). Tudod, nem vagyunk egyformák, van, aki rögtön tárcsáz, van, aki csak e-mailt hajlandó írni. Ha közös munkára kerül sor, akkor úgyis körvonalazódik, hogy mi lesz a kommunikációs csatornátok, platformotok.
Hogy aztán valóban Téged választ-e az ügyfél, nagyon sok mindenen múlik… De ha az előző pontokban felsorolt “elemekre” gondosan odafigyelsz, azzal megtetted az első lépést, hogy ügyfeled Téged válasszon webdesignerének. A személyes találkozások, konzultációk alkalmával pedig kiforrja magát a közös együttműködés – ha megvan a közös hang, úgymond egy nyelvet beszéltek, hasonlóan gondolkodtok, jó hatással vagytok egymásra, egymást is inspiráljátok… akkor garantált, hogy sikeres lesz a közös munka.