Funkciók a weboldalon – több van belőlük, mint gondolnád

Bejegyzésünkben egy listát nyújtunk át – benne a weboldal legfőbb, leghasznosabb funkcióival.

Akár ügyféloldalról vagy, akár weboldalak készítésével foglalkozol/szeretnél foglalkozni, akár Te szeretnéd kézbe venni a dolgokat és saját vállalkozásod számára Te magad szeretnéd felépíteni a honlapot, biztosan hasznos lesz számodra ez a „kis” lista. Ízelítőként olyan hasznos funkciókat gyűjtöttünk össze benne, melyek többségét az oldallátogatók hozzák működésbe, tehát a felhasználók részéről aktivitást „követelnek meg”, továbbá nem egy esetben értékes  konverziókat (pl. kapcsolatfelvétel, feliratkozás) valósítanak meg. Ezeken kívül olyan funkciókat is sorra veszünk, melyek nem vagy nem minden esetben interaktívak, ugyanakkor mégis nagyon hasznos szerepet töltenek be a honlapon.

(Felhasználókat közvetlenül nem érintő, a weboldalkészítő/tulajdonos számára fontos háttérfunkciókra nem térünk ki.)

Ahogyan egy weboldal egyik fő alapját a szöveges tartalmak adják, úgy a másik alapját tulajdonképpen maguk a funkciók. Ezek azok, melyektől élő, interaktív lesz az oldal, bevonják a felhasználókat, adott cselekvésre (pl. egérmozgatás, kattintás) késztetik őket, konverziókat (pl. megrendelés) segítenek elő, hajtanak végre, továbbá kiegészítik az olvasottakat, látottakat, vagy akár csak a felhasználói élményhez adnak hozzá.


Természetesen az, hogy adott weboldalra milyen funkciókra van szükség, milyen funkciókra van igény, milyen funkciók hasznosak, nagyban függ attól, hogy milyen vállalkozásról/témáról van szó.

Egy „átlagos” weboldalt veszünk alapul = egy egyszerűbb vállalkozás weboldala, főoldallal és néhány tematikus aloldallal.

Alapvetően a honlapok többségén ezekkel a funkciókkal találkozunk:

Figyelem! A lista nem fontossági sorrendet követ – a maga nemében mindegyik funkció fontos. : )

galéria

Referenciamunkák, termékfotók, munka közben készített fotók, stb illeszthetők galériába, melyben a fotók látványosan, rácsszerkezetben, puzzleszerűen is rendeződhetnek, kattintásra ún. képnézegető galériában is megnyílhatnak, így például nagyobb méretben, egymás után sorban, vagy akár „rázoomolási” lehetőséggel is megtekinthetők.

Külön is kiemelhető az igen népszerű körhinta galéria, mely „körhinta módjára” mutatja meg a benne található tartalmakat. Azonban nemcsak fotókat, videókat illeszthetünk bele, hanem például ügyfélvéleményeket és partnerlogókat is. A felhasználók érdeklődésén és „mozdulatán” múlik, hogy a váltógombok segítségével „felszállnak-e a körhintára”. : )

slideshow

A galériákhoz hasonlóan szintén referenciamunkák, üzlet/rendezvény/étterem/szálláshely esetén helyszínfotók, de akár csak az adott vállalkozáshoz/témához szorosan kapcsolódó, egységes, harmonikus hangulatfotók, illusztrációk is kerülhetnek bele. Alapvetően automatikusan váltják egymást a slide-ok, de sok esetben a felhasználók számára is rendelkezésre áll „váltógomb”, melyekkel kedvük szerint navigálhatnak a „lapok” között.

videó

Videó megtekintésére is adhatunk lehetőséget a weboldalon. Célszerű nem automatikusan lejátszódóra beállítani, hiszen megzavarhatjuk vele a látogatót, továbbá nem biztos, hogy meg szeretné tekinteni/már ott tart, hogy rögtön megnézze a videót. Egy háttérben automatikusan, hang nélkül lejátszódó videó akár a hajtás feletti rész, a nyitó blokk, az ún. hero blokk háttere is lehet.

űrlap

Nagyon sokféle típusú, sokféle célt megvalósító űrlappal találkozhatunk az online térben – a legegyszerűbb, néhány mezőből álló kapcsolati űrlapon keresztül az összetettebb megrendelő/foglaló űrlapokon át egészen a különféle feliratkozó/regisztrációs/bejelentkező űrlapokig. Egy másik bejegyzésünkben gyűjtöttük össze a különféle űrlap-típusokat, bemutatva azt is, hogy milyen funkcióra/feladatra tudjuk „hadba” állítani őket!

quiz, felmérés

Részben az űrlapokhoz kapcsolódva tehetünk említést az olyan űrlapokról, melyek még speciálisabb kitöltési lehetőségeket adnak, még speciálisabb funkciókat valósítanak meg – például a quiz, a felmérő típusú űrlapok, a tesztek különféle választási/válaszadási alternatívát adnak, és rögtön értékelik/pontozzák is a válaszainkat, stb.

játékos” funkciók

A különféle (nyeremény)játékokhoz kapcsolódó alkalmazások, funkciók is feltűnhetnek honlapokon. Például egyedi fejlesztésű szerencsekeréken próbálhatják ki a szerencséjüket a weboldal/webshop látogatói.

CTA gombok

Egy weboldal hatékonyságát leginkább az oldalon végrehajtott konverziók (pl. regisztráció, vásárlás, letöltés, feliratkozás, árajánlat-kérés) számában mérhetjük. Mit ér a jól kialakított struktúra, a minőségi tartalom és a profi design, ha egyetlen interakció sem történik a honlapon? A weboldalak fontos kulcselemei éppen ezért a CTA gombok.

Call-to-action, azaz a cselekvésre ösztönző, figyelmet megragadó, hatásos, jókor és jó helyen elhelyezett CTA gombokkal tudjuk egyrészt terelgetni a látogatókat az áhított konverzió(k) felé, másrészt adott konverziók (pl. kapcsolatfelvétel, jelentkezés, megrendelés) végrehajtására ösztönözni őket.

pop-up ablakok

Nagyon fontos marketingeszközök, de csínján kell velük bánni, nem szabad őket úton-útfélen a látogatók orra elé tolni. Nincs is annál idegesítőbb, amikor például egy adott oldal, egy blogbejegyzés elolvasása után mindenáron hírlevél-feliratkozásra, Facebookon való követésre, vagy éppen egy szerencsekerék megpörgetésére akarnak minket rábírni, és esélyünk sincs, vagy csak nagy nehézségek árán tudunk kilépni az ablakból, elhagyni az oldalt. Bizonyított, hogy sok plusz vásárlást, upsell termék eladást generálnak a felugró ablakok, de csakis abban az esetben, ha jól vannak megtervezve, jókor és jó helyen bukkannak fel a látogatók számára. A pop-up ablakok aktuális információk (pl. átmenetileg nem kapható ez és ez a termék) megjelenítésére is alkalmasak.

számlálók, visszaszámlálók

Gyakori elemek weboldalon a statisztikai adatokat, elért eredményeket megjelenítő számok, értékek is, valamint az adott esemény (pl. új termék bevezetése, üzletnyitás) időpontjához kapcsolódó hátralévő időt mutató „óra” is. Ezek nem feltétlenül igénylik a felhasználók „beavatkozását”, azonban míg egy visszaszámláló teszi a dolgát (mutatja, számolja a hátralévő időt), addig egy számláló például a felhasználói egérgörgetés, mozgatás hatására „pörgeti ki” az adott számot. 

információs/értesítő sáv, „szalagcím”

Szintén nem feltétlenül függnek a látogatóktól, sőt, általában is az a cél, hogy ezek a „szalagok” jól láthatóan, de nem zavaró módon tájékoztassák aktuális információkról az oldal látogatóit, akik adott esetben be is tudják zárni ezeket a „szalagokat”.

chat

Fontos kommunikációs csatorna a honlapon. Élő, közvetlen beszélgetést, azonnali kérdezési és válaszadási lehetőséget biztosít. Ugyan feltételezi, hogy az ablak túloldalán húsvér ember ül és rögtön válaszol a feltett kérdésekre, de automatizmusok segítségével előre is megadhatók a leggyakoribb kérdések és az azokra adott válaszok, így az érdeklődők „választásos” módszerrel is választ kaphatnak a kérdéseikre (lsd. pl. Facebook chatbot).

online ügyfélszolgálat

Akár a chat ablakhoz kapcsolódva, akár a kifejezetten ügyfélszolgálati „teendőket” ellátó űrlaphoz visszanyúlva tehetünk említést magáról az ügyfélszolgálatról. Bármilyen vállalkozásról, cégről van szó, kifejezetten hasznos, ha az online térben, például a weboldalon is biztosítanak kérdezési/kapcsolatfelvételi lehetőséget. Ez lehet egy e-mail-írási lehetőség, egy választási opciókat tartalmazó űrlap, egy chat ablak, egy, a weboldalon keresztül lebonyolítható „konzultációs” lehetőség, stb.

GYIK

Érdemes egy helyre összegyűjteni a céghez/szakemberhez intézett leggyakoribb kérdéseket és az azokra adott válaszokat. Egy kezdő vállalkozás esetében is ezek néhány hónap alatt szépen kirajzolódnak, illetve saját megítélésünk szerint is rámutathatunk egy-egy gyakori, jellegzetes kérdésre. Ezek a weboldal egy adott oldalán, például lenyitható „dobozokban”, áttekinthető formában megjeleníthetők az érdeklődők számára.

kattintható „fülek”

Tartalomfüggő, de sok egyéb tartalom is kidolgozható, bemutatható lenyitható, kattintható „fülekben”, „dobozokban”. Sok esetben sokkal praktikusabb és kreatívabb így prezentálni adott információkat, mint hosszú, tömör bekezdésekben.

közösségi média boxok

Alapvetően az adott közösségi oldal aktuális tartalmait mutatják be, és így felkelthetik az érdeklődők kíváncsiságát az adott vállalkozás/szakember közösségi platformjai iránt, továbbá chat funkcióval, like, követés és hasonló gombokkal egészülhetnek ki.

cookie banner

Ma már a weboldalak szerves részét képezi az ún. cookie banner.

Már magukat a cookie-kat is tekinthetjük „funkciónak” a weboldalon: A cookie-k olyan kis méretű fájlok, információdarabok, melyek a felhasználó számítógépén vagy más internetképes készüléken, mint például okostelefonon tárolódnak. A sütik tulajdonképpen a felhasználó igényeire és navigálási előzményeire vonatkozó információkat tárolnak, mint például azt, hogy a felhasználó be van-e jelentkezve, milyen beállításokkal böngészte az adott oldalt, mit rakott a kosárba, stb., mely információkat a weboldal tulajdonosai többek között a honlap optimalizálásához, vagy éppen célzott hirdetések indításához tudják felhasználni. A cookie-k azonban nem azonosítják az adott felhasználót, a weboldal látogatójának beazonosítására nem alkalmasak, személyes adatokat nem gyűjtenek.

Ún. cookie-bannert, egyfajta pop-up ablakot, hozzájárulási sávot kell megjelentetnünk a weboldalra érkező látogatók számára. Ebben az „ablakban” többek között a cookie-k engedélyezésére/nem engedélyézésére adunk lehetőséget. Ezek a hozzájáruláskezelő megoldások kezelni tudják mind a hozzájárulásokat, mind azt, hogy hozzájárulást követően elhelyezésre kerüljenek a cookie-k. Amikor a látogató hozzájárul például a marketingcélú cookie-khoz, akkor az adott forráskódok, például a Facebook pixel kódjai lefutnak, melyek elhelyezik a hozzájuk tartozó cookie-kat, tehát a Facebook pixel csak akkor töltődik be, ha a felhasználó megadta ehhez a jóváhagyását.

keresés

Csak akkor van létjogosultsága, ha van is mit keresni a honlapon. Ha nem túl tartalmas weboldalról van szó (például nincsenek hosszabb termék/szolgáltatás-leírások, esettanulmányok, cikkek, blogbejegyzések), akkor nincs igazán szükség a keresés funkcióra, hiszen nincs igazán mit, nincs igazán miben keresni. Az ilyen típusú (általában egyoldalas) weboldalakon a rendelkezésre álló tartalmak gyorsan áttekinthetők, az információk könnyen megtalálhatók. 

blogbejegyzésekhez kapcsolódó kategóriák, címkék

Ezeket is hasznos funkcióknak tekinthetjük, hiszen a kategóriák és a címkék tartalomjegyzékszerűen segítik a felhasználót, aki ezek segítségével könnyebben kiigazodik a különböző témákban megírt bejegyzések között, egyszerűbben rátalál arra, amit keres. A kategóriák témákként értelmezhetők, a címkék pedig az adott témán belüli kulcsszavakként foghatók fel. A kategóriákkal nagyobb egységekbe rendezhetjük a bejegyzéseket (pl. gasztronómia), a címkékkel pedig tovább szűkíthetjük a bejegyzések témáját, illetve fontos kulcsszavak köré szervezhetjük őket (pl. olasz konyha – olasz recept – olasz pizzatészta – olasz gluténmentes pizzatészta). Funkciójuk, szerepük abban nyilvánul meg, hogy például kattintható formában elhelyezhetők a weboldalon, kattintásra kilistázzák az adott kategóriába tartozó/az adott címkével ellátott bejegyzéseket.

naptár

Egy naptárnak leginkább akkor van haszna az oldalon, ha az plusz információt tud megjeleníteni, plusz funkciót tud betölteni. Például eseményekhez, aktuális ajánlatokhoz kapcsolódó időpontok is megjelölhetők a naptárban, ránavigálva, lekattintva pedig elolvashatók a további részletek. Vagy akár szolgáltatások időpontfoglalása esetén megkönnyíthetjük az érdeklődők dolgát, ha már egy naptárban is látják a szabad időpontokat, dátumokat.

letöltési lehetőség

Sok honlapról feliratkozás nélkül is letölthetők ingyenes tartalmak.

„belelapozás” funkció

Weboldalon lehetőséget adhatunk az érdeklődők számára a kiadványok virtuális „belelapozásába” is – ez igazán profi és izgalmas megoldás könyveket, magazinokat értékesítő weboldalra.

„görgető” funkció

Hasonló elvet követ az az ötletes megoldás is, amikor a honlapon az adott munkát, például egy referencia weboldalt „végiggörgetve” tudunk megtekinteni.  

foglalási rendszerek (időpontfoglalás, helyfoglalás, jegyfoglalás) és értékesítési/webshop rendszerek (jegyvásárlás, termékvásárlás)

Komplexebb rendszereket és ez által összetettebb funkciókat is jelentenek a különböző foglalási és értékesítési rendszerek. Dátumválasztók, választási opciók, „kosárba rakom” gomb, kitöltendő űrlapok, online fizetési mechanizmusok, visszaigazoló e-mailek, online számlázás… csak hogy néhány „mozzanatot” említsünk ezekből a rendszerekből. Fontos, hogy a potenciális ügyfelek megfelelően és könnyen tudják használni ezeket, általuk el tudják végezni az adott konverziót, ugyanakkor a háttérben is minden flottul működjön, tehát könnyen feldolgozhatók legyenek a foglalások, a rendelések, a fizetési, számlázási folyamatok rendben lezajlódjanak, stb.

zárt rendszerek

Gondoljunk az e-oktatótermekre vagy az egyéb zárt rendszerekre, a különféle jogkörök szerinti jogosultságokra, egyedi tartalmakhoz való hozzáférésekre, letöltési lehetőségekre, azonosítás alapú belépésekre, stb. Ha már az előzőekben komplex rendszerekről volt szó… Ezek végképp azok. : ) Az alapszabály itt is érvényes: „kívül-belül” felhasználóbarát megoldásokkal tud mindenki számára működőképes lenni a rendszer.


Egy másik bejegyzésünkben pedig éppen arra térünk ki, hogy vannak elemek, funkciók, melyek alapvetően nagyon fontosak és hasznosak egy weboldalon, de ha ezek nincsenek megfelelően kidolgozva vagy nem relevánsak, akkor bizony a honlap látogatói túl sok hasznukat nem tudják venni.

Az alábbi listát érdekességként gyűjtöttük össze, rámutatva arra, hogy bizony akadhatnak olyan „összetevők” egy honlapon, melyek nem tudják betölteni a nekik rendelt funkciót, a látogatókat sem szolgálják, és inkább a „felesleges”, mint a hasznos kategóriába sorolhatók.


Mivel egészítenéd ki ezeket a listákat?

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.