Ezúttal abba nyújtunk betekintést, hogy hogyan alkalmazhatjuk a mesterséges intelligenciát a blogbejegyzéseink elkészítése során.
A mesterséges intelligencia, vagyis az AI (artificial intelligence) ma már minden területre „betette a lábát”, ebből a tartalomkészítés (pl. közösségi média posztok gyártása, hírlevelek készítése, blogbejegyzések írása) sem maradhat ki. Ezúttal blogolás szempontjából „elemezzük” az MI-t. A blogolás nagyon fontos szerepet játszik az online jelenlét és a személyes márkaépítés terén egyaránt, valamint számos további funkciója is van, melyeket korábbi bejegyzésünkben csokorba is szedtünk.
A mesterséges intelligencia rengeteg előnyt, segítséget nyújthat a blogolók, írók, valamint azok számára, akik éppen „írói válságban szenvednek”, vagy éppen nincs elég idejük szövegek írására. A nyelvi modelleken alapuló* chatbotok (pl. ChatGPT, Gemini stb.) használatának a blogbejegyzések írásának megkönnyítésében, a folyamat idejének lerövidítésében, valamint a bejegyzések tökéletesítésében is szerepe lehet. Lényegében kreatív asszisztensekként, egyfajta „segédírókként” tekinthetünk rájuk, „akik” személyre szabott szövegeket generálnak számunkra pillanatok alatt.
Hozzuk, mutatjuk is ezeket az előnyöket, bepillantást nyújtunk abba, hogy hogyan is segíti az AI a bejegyzések megírását a kezdetektől a megvalósításig, vagyis a témák generálásától és az ötletek gyűjtésétől kezdve a kivonatok, cikkek generálásán és a korrektúrázáson át egészen a SEO optimalizálásig.
*A nagy nyelvi modell (LLM) egy mesterséges intelligencia rendszer, amely hatalmas mennyiségű szöveges adatból tanul, hogy megértse és generálja az emberi nyelvet. Az ilyen modellek, mint például a ChatGPT-4, képesek szövegek írására, fordításra, kérdések megválaszolására és különféle nyelvi feladatok elvégzésére. Az LLM-ek működése a gépi tanulás és a mélytanulás technikáira épül, amelyek lehetővé teszik, hogy a modellek összetett nyelvi mintákat és jelentéseket is felismerjenek és használjanak.
Lássuk is, hogy hogyan lehet segítségünkre a mesterséges intelligencia a blogbejegyzések létrehozásában! : )
1. Témaválasztás, ötletelés
Az AI programok óriási mennyiségű adatot dolgoznak fel, elemeznek, így arra is képesek, hogy újabb és újabb blogtémákat javasoljanak nekünk. Ma már számos olyan eszköz áll a rendelkezésünkre, amelyek az adott témában, iparágban, célközönségre szabottan azonosítják a legnépszerűbb tartalmakat, vagyis úgymond „tálcán kínálják” számunkra a bejegyzésötleteket.
Az aktuális trendek elemzése is hasznos lehet, amelyhez különféle mérőeszközök (pl. Google Trends) évek óta léteznek (és természetesen újabb és újabb eszközök is megjelennek), és ezek segítségével nyomon követhetjük az aktuális keresési trendeket, az olvasók érdeklődését. Ezáltal egyszerűen leszűrhetjük, hogy mire kíváncsi a célközönségünk, mi iránt érdeklődnek, így könnyedén naprakész tartalmakkal szolgálhatunk számukra, hiszen ezek az aktuális információk hasznos tudnivalókat, valamint ötleteket nyújthatnak számunkra a blogbejegyzések témájának kiválasztásához.
Természetesen az ötletelésben sem maradunk magunkra, hiszen sok-sok AI alapú ötletgenerátorral találkozhatunk, amelyek képesek számunkra új, érdekes, hasznos és edukatív tartalomötleteket „kitalálni”.
2. Tartalmak generálása
Vannak olyan alkalmazások, amelyek automatikus szöveggenerálásra képesek. Ilyen többek között a nyelvi modellen alapuló chatbot, a ChatGPT. Ezek a programok rendkívül hasznosak lehetnek számunkra már az ötletgenerálásban is, de akár a teljes bejegyzés legenerálását is rájuk bízhatjuk. Ezek a mesterséges intelligencián alapuló szoftverek jelentősen, akár 40%-kal lerövidíthetik a bejegyzések, cikkek írásának folyamatát. Azonban érdemes arra is kitérni, hogy a legtöbb nyelvi modell ugyan nagyon jól tud magyarul, ugyanakkor leginkább az angol nyelvet „részesítik előnyben”, ezáltal a magyar nyelvvel akadhatnak kisebb problémáik (pl. magyartalan kifejezések, furcsa helyen lévő, vagy teljesen hiányos kötőszavak, oda nem illő toldalékok, vagy éppen helyesírási hibák). Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a generált szöveges tartalmakat soha ne használjuk fel átnézés, lektorálás, valamint (ha szükséges) javítás nélkül!
A „chatpartnereinket” vázlatok készítésében, a cikk struktúrájának kialakításában is használhatjuk (pl. főbb pontok, alcímek), amely alapján a vázlat az elképzeléseinknek megfelelően szűkíthető, bővíthető, vagy akár a jelenlegi formájában tovább is dolgozható.
Tegyük fel, hogy van egy témaötletünk, amiről cikket szeretnénk írni, tehát a kiindulópont, vagyis az elképzelés megvan, ezt néhány mondatban össze is tudjuk foglalni, de nincs elegendő információnk, ötletünk hozzá. Ebben az esetben elegendő, ha a ChatGPT-nek egy prompt, azaz egy szöveges utasítás formájában, néhány mondatban leírjuk a bejegyzés témáját, röviden megfogalmazzuk az elképzelésünket, ő pedig kidolgozza, kiterjeszti számunkra a szöveget, vagyis úgymond „megírja helyettünk” a bejegyzést.
Valljuk be, hogy ezek a generált szövegek, bejegyzések sok esetben hiányosak, nem pontosak, valamint nem „életszerűek”, hiányoznak belőlük a valós példák, egy szakember esetében hiányozhatnak belőle a személyes információk, tapasztalatok, valamint hiába tanultak milliónyi adatból a nyelvi modellek, mégsem fogalmaznak olyan „színesen, ízesen”, mint mi, emberek. Éppen ezért a generált tartalmakat célszerű inkább csak egyfajta iránymutatásnak, vonalvezetőnek használni, és akár csak bizonyos részeket kiemelni belőle, majd ezeket a részeket kiegészíteni, szükség szerint átfogalmazni, átírni a mi stílusunkra, megfogalmazási módunkban.
3. Helyesírási hibák, szóismétlések javítása
Napjainkban a ChatGPT szinte állandóan „kéznél van”, így a nyelvhelyességi hibák ellenőrzése során is alkalmazhatjuk (már amennyire megbízunk benne…), de külön programokat is használhatunk, amelyek kifejezetten a szöveges tartalmak nyelvtani hibáinak és elírásainak javítására lettek lefejlesztve – ezáltal nagy mértékben javítva a bejegyzések minőségét.
4. Stílus optimalizálása
A mesterséges intelligencia többek között a tartalom stílusának, hangnemének finomhangolásához is hozzá tud járulni. Ezzel biztosítva, hogy a szöveg megfeleljen a célközönségünk elvárásainak. Bizonyos eszközök kifejezetten arra „szakosodtak”, hogy elemezzék a szöveg olvashatóságát, és amennyiben szükséges, javaslatokat tegyenek a stílus módosítására. Emellett olyan alkalmazásokkal is találkozhatunk, melyek a cikk logikus felépítését támogatják, hogy a szöveg koherens, összefüggő legyen, ezáltal még jobban fokozva az olvasói elégedettséget, élményt.
5. SEO optimalizálás
A MI által támogatott szoftverek között kulcsszó-kereséshez, valamint kulcsszó-elemzéshez használatos eszközök közül is válogathatunk, amelyek segíthetnek a kulcsszavak azonosításában, ezzel feljavítva a cikk SEO teljesítményét. Ezzel párhuzamosan a tartalom optimalizálásában is javunkra válhatnak.
A nyelvi modellek a meta leírások és címkék generálására is tökéletesen alkalmasak, hiszen profi leírásokhoz adhatnak ötletet. A metaleírások kifejezetten fontosak, hiszen nagy mértékben javítják a Google találati listában való megjelenést. Éppen ezért lényeges, hogy releváns leírásokat, kivonatokat készítsünk.
6. Vizuális tartalmak
A blogbejegyzések mit sem érnek vizuális tartalmak, például fotók, illusztrációk, grafikai elemek, ábrák, diagramok, videók nélkül. Ezek rendkívül lényeges elemek, hiszen kiválóan „megtörik” a hosszú, terjengős szöveges tartalmakat, leírásokat, továbbá nagyszerűen szemléltetni tudjuk velük a bejegyzés, vagy éppen az adott bekezdés témáját, nem mellesleg vizuális élményt is adnak az olvasónak.
A mesterséges intelligencia által nyújtott képgenerálási lehetőségeket, a képgenerálás folyamatát egy korábbi bejegyzésünkben részletesen bemutattuk, valamint egy másik bejegyzésben a képgenerátorokat és a képszerkesztőket is górcső alá vettük.
AI által írt tartalmak és a Google
Igazán összetett kérdés, hogy a Google algoritmusai hogyan kezelik a mesterséges intelligencia által írt szöveges tartalmakat. Ahogyan a MI eszközök, úgy a Google algoritmusa és irányelvei is rohamtempóban fejlődnek, változnak, azonban lényeges szem előtt tartani, hogy a keresőóriás továbbra is a tartalom minőségét veszi alapul, a nyelvtanilag helyes, jól felépített, stílusos, releváns, vagyis a felhasználók kérdéseire pontos választ nyújtó tartalmakat, az eredeti, egyedi szöveges tartalmakat részesíti előnyben.
A Google algoritmusai egyre kifinomultabbak, már képesek beazonosítani a mesterséges intelligencia által írt gyakran ismétlődő, sablonos szöveges tartalmakat, természetellenes kifejezéseket, mondatszerkezeteket.
A „böngészőóriás” célja tehát továbbra is az, hogy minőségi, releváns tartalmakat jelenítsen meg a felhasználók számára. Nem kizárt az AI által generált szövegek használata, de kulcsfontosságú, hogy ezek a tartalmak alapos emberi ellenőrzésen, finomhangoláson menjenek keresztül, hogy megfeleljenek a Google irányelveinek.
Összességében tehát az AI alapú programok, alkalmazások megkönnyíthetik, felgyorsíthatják a bejegyzések írásának folyamatát, lecsökkenthetik az ötleteléssel, fogalmazással töltött időt, vagyis hatékonyabbá teszik a teljes írási folyamatot, eredményesebbé teszi a blogolók, szakemberek munkáját.