Így írd meg a weboldalad szöveges tartalmait! – 10 tipp a webszövegíráshoz

Csokorba szedtünk 10 tippet-tanácsot, melyeket érdemes figyelembe venni a honlap szöveges tartalmainak megírása során, hogy azok azonnal betaláljanak a célközönségednél.

Mondhatnánk, hogy webdesignerként, kreatív szakemberként nem a mi feladatunk a webszövegek írása – és ez részben igaz is –, azonban minél több dolog van „egy kézben”, minél több dolgot el tudunk készíteni, meg tudunk valósítani, minél több lábon állunk, annál jobb. Ahogyan minden, így a webszövegírás is elsajátítható, de ha nincs affinitásod, időd stb., a szövegíráshoz, akár webszövegírót is felkérhetsz erre a feladatra, hiszen ez már egy külön „szakterület”.

Korábbi bejegyzésünkben részletesen körbejártuk azokat a szöveges tartalmakat, alapvető információkat, melyeknek meghatározó szerepük van a weboldalon. Most pedig néhány tanácsot adunk ahhoz, hogy hogyan írd meg Te ezeket a tartalmakat abban az esetben, ha szövegírásra adnád a fejed. : )

A jó webszöveg célozza, bevonzza és az adott konverzió végrehajtására (termékek megrendelésére, szolgáltatások igénybevételére, árajánlatkérésre, kapcsolatfelvételre stb.) ösztönzi az oldalra érkező látogatókat. Kulcsfontosságú, hogy úgy írd meg a honlapod szöveges tartalmait, hogy a felhasználók azonnal megértsék, hogy mit kínálsz számukra, milyen termékeket és/vagy szolgáltatásokat nyújtasz, valamint, hogy miért a Te vállalkozásod, a Te terméked/szolgáltatásod a legjobb választás az ő “problémájuk” megoldására.

Lássuk a „listát”! : )

#1 Vezesse a látogatókat!

Kis kitekintés: A mindig rohanásban lévő látogatóknak nincs ideje végigolvasni a honlap tartalmait. Az óriási információdömping miatt igyekeznek a szemükkel végigpásztázni a tartalmakat, kiszűrni belőlük a számukra releváns információkat, valamint gyorsan haladni egyik pontról a másikra. Azt viszont, hogy milyen utat járjon be a felhasználó a weboldalon, mi kerüljön a központi látóterébe, milyen sorrendben vegye észre az információkat, mikor mire akarjuk felhívni a figyelmét, honnan hová akarjuk navigálni, mikor mit végezzen, ezt bizony mi döntjük el. Ehhez ajánlott, hogy a weboldal elemei, valamint az információk között vizuális hierarchiát állítsunk fel, valamint a látogató számára egyértelmű kapaszkodókat adjunk. Az oldalak tartalmait tagoljuk, rendezzük őket blokkokba, alkalmazzunk ikonokat, felsorolásokat, a fontosabb részeket, központi információkat nagyítással, erősítésekkel, hangsúlyos színek alkalmazásával, kontrasztokkal, megfelelő pozicionálással, tördelt szövegek esetében alcímekkel emelhetjük ki, a kevésbé relevánsakat méretcsökkentéssel, halványításokkal „rejthetjük el”. A CTA (call to action), vagyis az akciógombok és egyéb iránymutatók segítségével szintén terelhetjük, vezethetjük a látogatót oldalon belül és oldalak között egyaránt.

Tehát a szöveges tartalmakat is úgy kell kidolgozni, hogy végigvezessék a látogatókat a felhasználói útjukon. Abban az esetben, ha több célközönséget is megszólítasz a vállalkozásoddal (pl. weboldalkészítés és arculattervezés szolgáltatást is nyújtasz számukra), akkor úgy alakítsd ki a weboldal írásos tartalmait, hogy mindegyik célközönség megtalálja a számára kialakított utat. Ezt úgy lehet megtenni, ha a főoldalon több választási lehetőséget, vagyis több beszédes feliratú, ösztönző hatású CTA gombot helyezel el, melyek alapján az érdeklődők elindulhatnak a saját útjukon, vagyis a számukra szükséges szolgáltatás felé haladhatnak.

#2 Legyen meggyőző, hass az érzelmeikre!

Kulcsfontosságú, hogy a szöveges tartalmak elég meggyőzőek bizonyuljanak a látogatók számára, ugyanis ha már az oldal betöltődését követően elbizonytalanodnak, vagy éppen nem találják meg azokat az információkat, amelyek miatt felkeresték az oldaladat, egyből továbbállnak. Éppen ezért is nagyon fontos, hogy röviden, tömören bemutatásra kerüljenek az előnyeid, a termékeid/szolgáltatásaid előnyei. Itt érdemes rá kitérni, hogy nem a jól ismert „pontos”, „megbízható”, „precíz” stb. jelzőkre gondolunk, sokkal inkább döntő lehet, ha valamilyen egyedi, sajátos érvvel tudsz szolgálni.

Hass az érzelmekre, kelts bizalmat, mindenki szereti az érzelmekre ható történeteket, amelyeket újra és újra el lehet mesélni, és tovább lehet adni, ezért bátran dolgozz izgalmas, érdekes, valós történetekkel a honlapodon. Továbbá alapvető, hogy úgy fogalmazd meg a webszövegeidet, hogy a látogatók az oldaladra térve általad kapjanak megoldást a problémájukra.

A látogatók azért keresik fel a weboldaladat, mert van egy problémájuk, amire választ, megoldást keresnek, vagy éppen van egy vágyuk, amit szeretnének megvalósítani. Ezért kell mindig a felhasználó fejével gondolkodni a szövegírás során (is), alaposan gondold végig, hogy mire kíváncsi, miben kell neki a Te segítséged, ezáltal azt sugallhatod számukra, hogy tisztában vagy a problémájukkal. Emellett lényeges, hogy adj választ a felmerülő kérdéseikre.

A jó fogalmazás mellett a tartalmak formázására is érdemes nagy hangsúlyt fektetni, hogy a szöveges tartalmak jól áttekinthetők legyenek, közérthetően és lényegre törően legyenek megfogalmazva, hogy még egy kisiskolás is megértse őket. A releváns információkat célszerű kiemelni, ezzel is rájuk vezetve a felhasználók figyelmét.

#3 Mutasd be az értékeket, az előnyöket és a hasznokat!

Ha az érdeklődők azt hiszik, hogy nagyobb értéket kapnak, nagyobb haszonra tesznek szert, akkor nagyobb eséllyel, szívesebben rendelik meg az adott terméket, vagy éppen veszik igénybe az adott szolgáltatást. Éppen ezért az „akciók”, „leértékelések” stb. helyett a terméked/szolgáltatásod értékét különféle ingyenes anyagokkal, extrákkal, bónuszokkal emeld, melyek által azt érezhetik a látogatók, hogy az eredeti termék/szolgáltatás mellé nagyobb értéket, pluszt kapnak.

Ügyelj rá, hogy ne a termékedről/szolgáltatásodról írj, ne arról, hogy mennyire szuper, amit kínálsz számukra, hanem azt helyezd előtérbe, hogy milyen előnyt fog jelenteni a vásárlóknak/megrendelőknek, és milyen hasznokat, eredményeket fog hozni számukra. Vagy éppen milyen hasznoktól fognak elesni, ha nem Téged választanak.

#4 Legyenek hiteles ügyfélvélemények!

A korábbi vásárlók/felhasználók/ügyfelek stb. visszajelzése nagyon meghatározó hitelességi- és bizalmi faktor az érdeklődők számára, melyek által a potenciális vásárlók, ügyfelek stb. láthatják, hogy kik azok, akik már bizalmat szavaztak Neked. Itt érdemes leszögezni, hogy a valóban rólad/a vállalkozásodról/termékedről/szolgáltatásodról szóló véleményeket érdemes felhasználni, hiszen az érdeklődők arra kíváncsiak, amelyek rólad (pl. milyen Veled együtt dolgozni, miben-hogyan segítettél), a vállalkozásodról és/vagy a termékeidről/szolgáltatásaidról (pl. milyen eredményeket értek el általa) adnak pontos visszajelzést.

#5 Felejtsd el a közhelyeket!

Minden olyan kifejezést és szót, ami közhelyes, vagy amit esetleg a konkurencia is használ, húzz ki a webszövegeidből. Ilyen „elcsépelt” kifejezés pl. a „kedvező ár”, a „széles választék”, vagy éppen az „akció”. Manapság mindenki bevetette már ezeket a közhelyeket, éppen ezért a célközönség már immunis az ilyesmire, és ahelyett, hogy bevonzanád, éppen ellenkezőleg, inkább elriasztod őket.

Ezekkel ellentétben természetesen vannak olyan szavak is, melyeknek „varázsereje van” a felhasználók fejében, gondolkodásában. Jó megoldás például az „ingyen” – tehát valamit ingyen kell adnod (pl. letölthető e-book, termékek esetén ingyenes szállítás, szolgáltatások esetében ingyenes konzultáció stb. Lényeg, hogy jó szívvel és ingyen add! A „kérem” is hangozzon el – az udvariasság a legfontosabb az egész kommunikációd során. Továbbá a „köszönöm” – ha a látogató rendel valamit, igénybe veszi a szolgáltatásodat, vagy éppen „csak” feliratkozik a hírleveledre, vagy éppen felveszi Veled a kapcsolatot, mindezt ne felejtsd el megköszönni neki. Ez csak egy apróság, azonban számára minden bizonnyal nagyon fontos.

#6 Legyen élethű és közvetlen!

A sablonos, senkit nem érdeklő szövegek helyett írj figyelemfelkeltő szövegeket, melyek valóban a vevőidhez, a látogatóidhoz szólnak. Gondold végig, és olyan tartalmakat helyezz el a honlapon, melyeket élőben is szívesen mondanál nekik. Bátran kommunikálj egyes szám első személyben, a mondanivalódat Te mondd mint szakember a leendő vásárlóidnak, ügyfeleidnek.

#7 Szólj a látogatóid nyelvén!

A honlapon hagyd el a „szakzsargont” és a különféle szakkifejezéseket, és úgy szólítsd meg őket, hogy értsék mindazt, amit szeretnél elmondani számukra. Tehát törekedj a közérthető, hétköznapi nyelven megírt tartalmak használatára.

#8 Figyelj a címsorokra!

A webszövegek központi elemei a címsorok. Akár az oldal blokkjainak megnevezései, akár az ösztönző mondatok, vagy éppen a blogbejegyzések esetében is óriási szerepük van a jól megfogalmazott, figyelemfelkeltő, felcsigázó címsoroknak.

#9 Ügyelj a CTA gombokra!

Az ösztönző mondatok mellett a másik legfontosabb elemek, melyekkel konverzió végrehajtására, aktivitásra tudod ösztönözni az érdeklődőket, azok a CTA gombok. Azonban a gombokat nem elég egyszerűen “csak elhelyezni” a weboldalon. Lényeges, hogy ezek az elemek legyenek jól láthatók, figyelemfelkeltők, továbbá felirataikkal ösztönözzék a látogatókat az adott konverzió végrehajtására és szólítsák meg a felhasználókat. A gombok feliratai legyenek rövidek, lényegre törőek, keltsék a sürgősség vagy a hiány érzetét.

#10 Mutasd meg a következő lépést!

Kulcsfontosságú, hogy a weboldal végén minden esetben adj lehetőséget a célközönségednek az adott konverzió végrehajtására, tehát a honlap témájától függően a főoldal például hírlevél-feliratkozás, árajánlatkérés vagy éppen kapcsolatfelvétel lehetőségével záruljon.

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.