Így írj eredményes blogbejegyzéseket – tippek-tanácsok, technikai megoldások

Ezúttal részletesen körbejárjuk, hogy milyen tartalmi elemekből építsük fel a bejegyzéseket, hogyan írjunk jó blogcikkeket.

Korábbi bejegyzéseinkben összegyűjtöttünk 25+ érvet, amely a blogolás mellett szól, továbbá a blog indításának kezdeti lépéseit is bemutattuk, tippeket-tanácsokat adtunk az elinduláshoz.

Most pedig alaposan megvizsgáljuk, hogy milyen egy profi blogbejegyzés. „Kivesézzük” a blogcikkek megírásának legfontosabb lépéseit, hogy Te is jól áttekinthető, színes-szagos, olvasóbarát bejegyzéseket publikálhass olvasóidnak.

Lássuk a blogcikk-írás legfőbb lépéseit! : )

Ismerd meg az olvasóidat!

Korábbi bejegyzéseink során is kitértünk rá, hogy fontos megismerned a célközönségedet, az olvasóidat: tudd, hogy kinek és miért írsz. Természetesen kezdetben még nem kell leszűkítened az olvasótáborodat, hiszen idővel úgyis kiderül, hogy kik a hűséges olvasóid. Azonban jó tisztában lenned azzal, hogy kinek szeretnél írni, hiszen így tudod a legrelevánsabb tartalmakat gyártani számukra.

A példa kedvéért tételezzük fel, hogy webdesigner vállalkozásod van, és természetesen van vevőcsalogató weboldalad, de blogot is szeretnél vezetni. Ha Te például kifejezetten éttermek számára készítesz honlapokat, ők a célpiacod, akkor érdemes olyan edukáló cikkeket írnod, melyekkel az étterem-tulajdonosokat segíted. Például tanácsokat nyújtasz számukra abban, hogy a weboldaluk milyen tartalmakkal, funkciókkal, extrákkal lehetne még tökéletesebb, még vendégvonzóbb (és közben ezzel a saját szolgáltatásaidat adod el). Tehát olyan témákban célszerű gondolkodnod, amelyek szorosan kapcsolódnak a célközönségedhez, az olvasóid érdeklődési köréhez és egyben összhangban vannak az általad kínált szolgáltatásokkal.

Próbálj mindenki számára érthető formában, szakszavakat elhagyva fogalmazni.

Válassz figyelemfelkeltő címet a bejegyzésnek!

Meg is van az első cikkötleted, a téma, a fejedben már összeállt, hogy miről szeretnél írni – szuper! Hasznos, ha már az elején van egy „vázlatos” elnevezése a bejegyzésnek, van elképzelésed a címről, melyet a továbbiakban tovább alakíthatsz.

A példánál maradva: a webdesigner vállalkozásodban éttermek számára készítesz honlapokat, a blogbejegyzéseiddel is nekik szeretnél segíteni. Az első bejegyzésed ötlete például ez: „10 profi tipp éttermeknek”. A cikkben pedig adott számú tanácsot adsz ahhoz, hogy mit kell tartalmaznia egy étterem honlapjának. Az „10 profi tipp éttermeknek” egy elég általános, nem konkretizált, manapság már kevésbé figyelemfelkeltő cím, nem is derül ki belőle, hogy mivel kapcsolatosak ezek a tippek, ezért a továbbiakban finomhangolható. De az fő, hogy már az írás megkezdésekor legyen ötleted a cikk címéhez. Később (akár a teljes bejegyzés megírását követően) aztán konkrétabb, lényegre törőbb, hangzatosabb címet is kitalálhatsz majd. Jellemző is, hogy utólag sokkal frappánsabb címet adunk a bejegyzéseinknek. Nem kell tehát a címen görcsölni. A kezdetleges címnek tényleg csak az a célja, hogy segítsen leszűkíteni az első körben kitalált témát, valamint, hogy az írás során könnyebb legyen erre az egy területre összpontosítani, figyelni.

Idővel pedig megérik benned a cikk végleges „neve” is. A menet közben eszedbe jutó ötleteidet is érdemes feljegyezned, akár kombinálnod, alakítanod őket, hiszen ezekből akár további bejegyzésötletek is születhetnek.

Írj lebilincselő bevezetőt!

A figyelmet megragadó, érdekes címet követően a magával ragadó bevezető a legmeghatározóbb része a bejegyzésnek, hiszen ebben a részben dől el igazán, hogy felkeltettük-e az olvasó figyelmét, érdeklődését. Kulcsfontosságú, hogy a bevezetőben „megragadjuk” az olvasót – ezt pedig többek között egy rövid, a témához kapcsolódó történettel, humoros, vicces tartalommal, érdekes ténnyel is megtehetjük.

Az izgalmas sorok után néhány mondatban fejtsük ki, hogy pontosan mi is a bejegyzés célja, miben tud az olvasó segítségére lenni. Ha pedig már a cikk elején közöljük velük, hogy hogyan tudják a javukra fordítani a megszerzett tudást, adjunk okot arra, hogy tovább olvassák a bejegyzést.

Készíts vázlatot!

Megvan az ötleted, a cím is alakul, nincs más hátra, minthogy készíts egy jól átlátható, átfogó, következetesen felépített vázlatot arról, hogy mit is szeretnél bemutatni, átadni a bejegyzéseddel. Erre azért van szükség, hogy ne írás közben kelljen azon is gondolkodnod, hogy mi mindenről szeretnél még szót ejteni a cikkben, pontosan átlásd, hogy a tartalmak hogyan épülnek egymásra, milyen sorrendben követik egymást.

Kezdődhet az írás!

Az írás során haladj a vázlat mentén, alaposan fejtsd ki az előzetesen felvázolt pontokat, ötleteket.

Ügyelj az elrendezésekre!

A cikkek általában óriási mennyiségű információt adnak át az olvasónak, ezért lényeges, hogy ezeket az információkat könnyen áttekinthető formában tálald számukra. Ügyelj az alcímek, tagolások, felsorolások, illusztrációk, hivatkozások, címkék, kategóriák megfelelő és helyes használatára.

Jöhet az ellenőrzés!

Ha elkészültél a bejegyzés szöveges tartalmaival, ne maradjon el az ellenőrzésük sem.

Ha a cikket szívesen olvassák az érdeklődők, akkor az biztosan jó bejegyzésnek számít náluk – akármilyen hosszú is, és esetleg elütés, helyesírási hiba is akadhat benne. Ezen soha ne aggódj, nem kell irodalmi szinteken publikálnod. Azonban ne is vedd félvállról, ügyelj a helyesírási hibák, szóismétlések elkerülésére. Ha van rá mód, a bejegyzés közzététele előtt olvastasd át a cikket egy kollégáddal, családtagoddal, ismerősöddel, szükség esetén jegyezze fel, javítsa ki a felmerülő hibákat.

Ösztönözd az olvasókat!

A bejegyzéseidet célszerű megtűzdelni egy-egy hivatkozással, vagy éppen CTA (Call To Action, azaz cselekvésre ösztönző) gombbal. Ezekkel az elemekkel további kapcsolódó cikkek, több részből álló bejegyzések megtekintésére, elolvasására, vagy éppen az adott konverzió (pl. hírlevélfeliratkozás, szolgáltatások igénybevétele, kapcsolatfelvétel stb.) végrehajtására tudod ösztönözni az érdeklődőket.  

Ne maradjon ki a SEO, a keresőoptimalizálási szempont sem!

A blog hatalmas szerepet játszik a weboldal optimalizálásában. A blog is abban segít, hogy a tartalmaid láthatóbbá váljanak az interneten kereső felhasználók számára.

Ezalatt nem azt értjük, hogy tűzdeld tele kulcsszavakkal a teljes bejegyzést, írj „nyakatekert” mondatokat, hanem próbáld meg őket természetesen használni, a szövegkörnyezethez kapcsolódóan. A legfőbb szempont az olvashatóság, valamint az, hogy az olvasóid könnyen megértsék a mondanivalódat. 

Néhány szempont, amelyekre keresőoptimalizálás szempontjából érdemes odafigyelni:

# meta leírás
A meta leírás az a rövid (kb. 150 karakternyi) szöveges tartalom, egyfajta összefoglaló, amely a Google találatai között megjelenő cikkek, bejegyzések címe alatt olvasható. Ez a leírás betekintést nyújt az érdeklődőknek, hogy miről is szól a bejegyzés, segít nekik eldönteni, hogy a cikk hasznos lehet-e számukra. Ezért javasolt lényegre törő, de figyelmet megragadó metaleírásokkal ellátni a bejegyzéseket.

Bár ezt a tartalmat a Google nem veszi figyelembe a rangorolás folyamatában, mégis célszerű a lehető legjobb tudásod szerint megírni, hiszen meghatározó az „olvasószerzésben”.

# cím és lead
SEO szempontból a cím és a lead, vagyis a bejegyzés rövid tartalmi kivonata is alapvető fontosságú. Törekedj rá, hogy releváns kulcsszót tartalmazó címet és lead-et adj a bejegyzésnek. Ellenben nem javasolt a kulcsszavakkal megtűzdelt, erőltetett tartalom írása, hiszen egy természetesen, közérthetően megfogalmazott címre és lead-re van szükség. Ha a lead-be van lehetőséged logikusan belecsempészni egy-egy kulcsszót, az már félsiker. :  )

# horgonyszöveg
Nem más, mint egy olyan szó vagy mondat, kifejezés, amelyre egy másik oldal hivatkozását illesztjük, majd ezt a horgonyszöveget lekattintva elnavigálhatunk az adott oldalra (pl. főoldalra, szolgáltatás oldalára, kapcsolat oldalra, (vagy akár egy másik weboldalra), adott bejegyzéshez.

Célszerű alaposan átgondolni, hogy melyik szavakra, mondatokra illesztünk hivatkozást, hiszen a Google ezeket is figyelembe veszi, amikor egy adott kulcsszó alapján rangsorolja az oldalt. És az sem mellékes, hogy melyik oldalra hivatkozunk.

A bejegyzés hatékony struktúrája mellett sem mehetünk el szó nélkül. : )

Röviden vegyük sorra, hogy milyen elemekből, tartalmi egységekből, hogyan épül fel egy átlagos cikk.

Főcím
Kb. 60 karakter – lehetőség szerint tartalmazzon egy kulcsszót.

Lead
A bejegyzés rövid tartalmi kivonata, amely alapján az érdeklődők néhány mondatban betekintést kapnak, hogy miről is szól a bejegyzés. Fő célja, hogy felkeltse az olvasók érdeklődését és rávezesse őket a bejegyzés további részeire.

Bevezetés
A cím és a lead az, ami megragadja az olvasók figyelmét, felkeltik érdeklődésüket a bejegyzés iránt, azonban a jó bevezető az, ami „megtartja”, tovább olvasásra ösztönzi az olvasót.

Főrész
A bejegyzés legtartalmasabb része. Lényeges, hogy ez a tartalmi rész jól áttekinthető legyen, ezért
# osszuk az információkat több bekezdésbe, az egyes bekezdések témánként, kategóriánként alcímsorokkal is kiegészíthetők, hogy ezek a tartalmak jobban elkülönüljenek egymástól
# a felsorolások legyenek jól áttekinthetők, különféle felsorolásjelekkel elláthatók
# témától függően a szöveges tartalom példákkal, statisztikai adatokkal, idézetekkel, vizuális elemekkel
(pl. képekkel, illusztrációkkal, diagramokkal stb.) is kiegészíthető, hogy az olvasók jobban megértsék az adott témát, valamint, hogy a vizuális tartalmak kissé „megtörjék” és színesítsék a hosszú szöveges tartalmakat. Ha kisebb méretű fotókat, vagy éppen több fotót helyezünk el egymás mellett, ezért azok kisebb méretben tudnak megjelenni, akkor érdemes a képeket kattintás hatására nagyobb méretben is megtekinthetővé tenni a látogatók számára.
# a bejegyzés nem szorosan összetartozó tartalmai, bekezdései akár egyedi kreatív elválasztók segítségével is elkülöníthetők egymástól, hogy az egyes tartalmak még áttekinthetőbbek legyenek
# hivatkozások, CTA gombok adott tartalmakhoz kapcsolódóan elhelyezhetők, melyekkel további cikkek elolvasására, vagy az adott konverzió végrehajtására ösztönözhetők az érdeklődők. Célszerű, hogy ha egy másik oldalra hivatkozunk, az kattintás hatására új böngészőablakban nyíljon meg. Ne tereljük el a látogatókat a bejegyzés oldaláról. : )

Következtetés/lezárás
A bejegyzés témájától függően ebben a részben a legfőbb pontok, tudnivalók foglalhatók össze, valamint létrehozható egy erős, hatékony befejezés, amely összefoglalja a cikk fő üzenetét, mondanivalóját.

Cselekvésre való felhívás (opcionális)
Ha valamilyen cselekvésre szeretnénk ösztönözni az olvasókat, akkor egy rövid ösztönző mondat is elhelyezhető a bejegyzés végén.

Forrásmegjelölés
Ha van olyan tartalom, melyet valahonnan idéztünk, más forrásból származik, akkor a cikk legvégén kell megjelölnünk a forrást.

Továbbá:

A bejegyzés témájához illő, beszédes, figyelmet megragadó és egyben olvasásra ösztönző, ún. kiemelt fotó is társítható, hogy a bejegyzés még szemrevalóbb legyen a látogatók számára, továbbá vizuálisan is szebb, ha a blogbejegyzéseket összefogó blog oldalon nem csak szöveges tartalmakkal találkoznak az olvasók.

PLUSZ TIPP:

A cikkhez kategóriák, címkék is beállíthatók. A kategóriákra és címkékre egyfajta „tartalomjegyzékként” is tekinthetünk, hiszen segítik a felhasználókat, akik ezek segítségével könnyebben ki tudnak igazodni a különböző témákban megírt tartalmak között, egyszerűbben rátalálnak arra, amit keresnek. A kategóriák témákként értelmezhetők, a címkék pedig az adott témán belüli kulcsszavakként foghatók fel. A kategóriákkal nagyobb egységekbe rendezhetjük a bejegyzéseket (pl. sütemény receptek), a címkékkel pedig tovább szűkíthetjük a bejegyzések témáját, illetve releváns kulcsszavak köré szervezhetjük őket (pl. piskóták).

EXTRA TIPP, avagy hogyan épüljön fel maga a „blog” oldal?

A „blog” oldal lényege, hogy listázza a blogbejegyzéseket, tehát a „blog” oldalon nem a komplett bejegyzések vannak jelen (végtelen oldalt kapnánk, nem lehet célirányosan olvasni a cikkeket, stb), hanem a blogbejegyzés címe, a kiemelt fotó, a néhány soros bevezető, majd egy „Tovább olvasom!” gomb.

A blogbejegyzéseket összefogó, kilistázó „blog” oldal a weboldal egyik aloldala (de akár maga a teljes weboldal is lehet a blog, ha kifejezetten csak blogról van szó, illetve a weboldaltól függetlenül, aldomainen is futhat a blog).

A weboldal menüsorában is értelemszerűen legyen jelen a „blog” oldal menüpontja.

Érdemes az oldalt „blog” vagy egyéb beszédes névvel ellátni, hogy a felhasználók számára is egyértelmű legyen, hogy ez az oldal milyen tartalmakat takar/miért hasznos számukra.

Ha sok blokkcikk van, akkor nem egy oldalra listáztatjuk az összes bejegyzést, hiszen úgy áttekinthetetlen lenne, hanem egy oldalon 3-5-10 blogbejegyzés listázható, így ezek kényelmesen áttekinthetők, az egyes oldalak között pedig tudunk „lapozni”.

A „blog” oldalon célszerű megjeleníteni a kategóriákat és a címkéket is, hiszen így egyrészt a felhasználók is látják, hogy milyen témákban íródnak a cikkek, másrészt célirányosan tudnak keresgélni a bejegyzések között, illetve ki tudják listáztatni az adott kategória alá sorolt blogbejegyzéseket, az adott címkével ellátott blogbejegyzéseket.

Az oldalon a keresés funkcióról se felejtkezzünk el.


Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.