A weboldalkészítés folyamata a megrendelői oldalról – Útmutató az eredményes együttműködéshez

Ebben a bejegyzésben a megrendelő szemszögéből tekintjük át a weboldaltervezés lépéseit, egyben tanácsot adva hozzájuk, hogy sikeres és hatékony legyen a megbízó és a webdesigner közös munkája, valamint annak eredménye, a felhasználóbarát és vevővonzó honlap.

Ma már nem is kérdés, hogy figyelmet megragadó arculattal és vevőmágnes weboldallal kell minden szakembernek, vállalkozásnak bebiztosítania magát az online térben.

Akár arculatról, akár honlapról van szó, ezek nem egyszerű „termékek”, melyeket fogunk és leveszünk a polcról, a pénztárnál kifizetjük / megrendelünk egy webshopból és kiszállítja őket a futár. Ezek megtervezéséhez és megszületéséhez Neked mint megrendelőnek is 100%-osan „oda kell tenni magadat”, kulcsszereped van a (saját) projekt(ed)ben. Egyrészt Te tudod, hogy milyen digitális jelenlétet, megjelenést szeretnél kialakítani, másrészt kiket szeretnél az üzeneteiddel és a szolgáltatásaiddal/termékeiddel elérni, megszólítani. Ahhoz pedig, hogy az arculattervező/webdesigner is dolgozni tudjon, ezeket mind le kell fektetni, meg kell osztani vele, és a dizájner is előállhat javaslatokkal, iránymutatásokat, javaslatokat adhat, és a közös ötletelés is sokat lendíthet a projekten. Vagyis nem „adhatod parancsba” azt a szakembernek, hogy „holnapra kell egy arculat/kell egy weboldal”. Az egész munkafolyamat egy komoly, több hétig/hónapig tartó csapatmunka.

Sokan elgondolkodnak azon, hogy inkább ők maguk tanulják meg a grafikai tervezést és/vagy a honlapkészítést, így nem kell másra bízni ezeket a feladatokat, nem kell senkire várni, és mindent házon belül meg tudnak oldani. De nyilván a legtöbb vállalkozónak kevés az ideje/kedve/türelme, nincs elég hajlandósága ahhoz, hogy valami teljesen újat tanuljon. Mindenesetre Neked is érdemes átgondolnod, hogy mikor célszerű kiszervezni és mikor célszerű megtanulni a grafikai és/vagy weboldaltervezést.

>>> Ha tanulásra „adod a fejed”, akkor ma már online tanfolyam keretében is tanulhatsz grafikai tervezést és weboldalkészítést, mint például nálunk, a WebdesignSuliban, és bizony egy vállalkozó számára nem egy szempontból hatékonyabb is az online formában történő tanulás, mint az „iskolapados” oktatás.

És ha csak a „piszkos anyagiakat” nézzük: forintosítva akkor lesz a legolcsóbb a honlap, ha Te magad készíted.

>>> Ha pedig webdesignerre bíznád a munkát, akkor javasolt néhány szempontot figyelembe venni, amikor kiválasztod a számodra megfelelő arculattervezőt és/vagy weboldalkészítőt, és bizony nem is mindig egyszerű eldönteni, hogy hogyan válassz webdizájnert a honlapod kivitelezéséhez.

A további pontokkal abban segítenünk Téged, azaz a megrendelőt, hogy magabiztosa(bba)n tudj részt venni a weboldaltervezési/készítési folyamatban:

# ajánlatok kérése, első körös tudnivalók

Miután eldöntötted, hogy weboldalt szeretnél készíttetni, „felkutatod a szakik listáját”, és a számodra valamilyen szempontból megnyerő (pl. jók a referenciái és az ajánlásai; olyan stílusban alkot, amilyenre Neked szükséged van; szimpatikus a személye, stb) webdesignerektől ajánlatokat fogsz bekérni. A legtöbb esetben az ajánlatkérés az első „találkozási pont” a szakemberrel, és bizony ez nemcsak egy ajánlat kérését jelenti, hanem a kommunikációja (hogyan e-mailezik/beszél telefonban) és az ajánlata (mennyi időn belül állítja össze, hogyan néz ki az ajánlat, stb) alapján is sok minden leszűrhető.

Már az ajánlatkéréshez is több információt meg kell osztani a szakemberrel, hogy legyen mi alapján összeállítania az ajánlatot. Tudnod kell, hogy milyen jellegű, milyen célt megvalósító weboldalt szeretnél – nem mindegy, hogy egy bemutatkozó/információkat megosztó honlapra, egy szolgáltatásokat értékesítő weboldalra, vagy egy 1000 termékes webáruházra van szükséged. Azt sem árt átgondolni, hogy mennyi és milyen tartalmakkal, valamint funkciókkal bíró oldalt szeretnél készíttetni. A plusz funkciók, extra igények általában plusz eszközöket/munkát jelentenek, melyek között akadnak fizetős/előfizetéssel elérhetők, tehát a szakember ezek plusz díjait is már bele tudja kalkulálni az ajánlatba, melyek szintén nagyon fontos információk/tényezők számodra. 

Arról is érdemes tájékoztatni a webdesignert, hogy mi az, ami esetleg már rendelkezésre áll a weboldalhoz – nem mindegy, hogy van-e arculat, melyre alapozható a weboldal dizájnja, vagy először arculattervezésre is szükség van, vagy például a honlap szöveges tartalmait is meg kell írni/íratni, vagy azok már megvannak, és ugyanez igaz például a fotós/egyéb vizuális tartalmakra is.

Ha már tudod, hogy kb. mennyit tudsz szánni a weboldal elkészítésére, akkor a költségvetésről is értekezhetsz a szakemberrel, aki ennek függvényében is tud mérlegelni. Például felajánlhat részfeladatonként elvégzett munkadíjakat, tehát Te ütemezve tudod rendezni az aktuális költségeket, de az is lehet, hogy eleve van nála részletfizetési lehetőség. Ha Neked nagyok az igényeid, komplex munkára van szükség, de az nem valósítható meg a költségvetésedből, akkor erről már rögtön az elején tud tájékoztatni, Te pedig át tudod gondolni az egész projektet (egyszerűbb projektet gondolsz ki/gyűjtögetsz még rá, stb).

Egy profi webdesigner egy ajánlatkérő űrlapot ad kitöltésre/ajánlatkérő űrlap tölthető ki a weboldalán, melyen minden ilyen és ehhez hasonló kérdést feltesz, így Neked egyszerűen csak meg kell őket válaszolni, a webdizájner pedig a kapott válaszok alapján össze tudja állítani az ajánlatát.

Ha sikerült kiválasztanod a projektedhez megfelelő weboldalkészítőt, elfogadtad az ajánlatát, és megtörtént a mindkét felet védő szerződés megkötése, akkor kezdetét veszi a közös munka.

# bővebb információk, tervek

A közös munka első állomásán kerül a sor a részletesebb tervezésre, melynek keretében sokkal pontosabban kerülnek lefektetésre a célok, meghatározásra kerül a (potenciális) célközönség, az üzleti- és egyéb stratégiai tervek, megosztásra kerülnek az ötletek, az inspirációk, az igények, egyeztetésre kerül az elképzelt weboldal, annak főbb tartalmai, elemei, funkció. Ezen a ponton (és majd a továbbiakban is) nagyon fontos a hatékony és nyitott kommunikáció, az, hogy a két fél kölcsönösen jól megértse egymást – ez a profi végeredmény egyik fő záloga. Neked mint megbízónak is gondosan ki kell térned minden fontos részletre, és egy jó webdesigner pedig nem „szolgamódon” teljesíti az elvárásokat, hanem partnerként működik, ajánlásokat, javaslatokat ad, munkája lévén segít abban, hogy a weboldalad kiemelkedjen és eredményesen szolgálja a céljaidat.

A szakemberek általában brief-et kérnek, de akár kérdőívet is összeállítanak, melyet kitöltve jobban megismerhető az adott vállalkozás/márka és a projekt részletei, és akár ebből is összeállítható (akár közösen) a kreatív brief.   

A brief az a dokumentum, amelyben a megbízó (megrendelő, cég) bemutatja a megbízott (designer, ügynökség) számára az adott munka, projekt legfontosabb jellemzőit, tájékoztatja az azzal kapcsolatos információkról, tudnivalókról. Ez lesz a hatékony együttműködésük alapja, hiszen mindkét fél számára objektív dokumentumként, vonalvezetőként szolgál a munka tervezése, kivitelezése és értékelése során.

# kommunikáció, kapcsolattartás

Az soha nem szerencsés, ha nincs beleszólásod a futó projektbe, a webdesigner teljesen önállósítja magát, semmiről nem kérdez meg, „robot-módon” dolgozik, nem mutat be egy-egy elkészült oldalt, nem egyeztet Veled egy-egy felmerült kérdésről, saját maga dönt olyan mozzanatban, melyhez Te is kellenél, kivitelez valamit, de az nem felel meg a Te elképzeléseidnek, és azon nem is hajlandó változtatni, stb. Arról már nem is beszélve, hogy soha sem érhető el, állandóan „ütni kell az asztalát”, hogy haladjon a projekt, stb.

A webdesigner szemszögéből nézve pedig az nem szerencsés/zavaró, ha a megrendelő állandóan „számon kéri”, folyamatosan egyeztetéseket kér, és mindig valamilyen változtatási kéréssel áll elő. Így a webdizájner sem tud produktívan dolgozni, és ha a megbízó részéről nincs meg még a minimális bizalom sem a szakember felé („tudja a dolgát”, „nyugodtan rábízhatom a projektet”, „jobban ért hozzá, mint én”, „minden infót megkapott tőlem, rendszeresen egyeztetünk, biztosan jól halad a munkával és a végeredmény is szuper lesz”), akkor úgy az együttműködés sem lesz eredményes.

És bizony nemcsak a webdesignernek, hanem Neked mint megbízónak is elérhetőnek kell lenni, tehát ha valamit szeretne Veled egyeztetni a webesed, akkor szakíts rá időt, kérdéseire reagálj belátható időn belül, ha kér Tőled valamit, akkor azt igyekezz mielőbb teljesíteni.


Ha a vállalkozásodnak már van arculata, melyre aztán alapozható a weboldal dizájnja, akkor azt az arculatot csak „elő kell szedni”, átadni a webdesignernek, aki tudja hasznosítani a weboldal dizájnjának kialakítása során.

Ha kezdő vállalkozásról van szó, és arculatra van szükség, akkor eleve érdemes olyan dizájnert keresni, aki arculattervezéssel együtt vállalja a weboldalkészítést, egy kézben lesz minden, tehát első körben az arculatot tervezi meg, mely szintén egy közös munkát is jelent egyben, és utána készíti el a weboldalt.

Az arculat – a vállalkozás vizuális megjelenésének alapja – kulcsszerepet játszik a honlap dizájnjában. A jól megtervezett logó, a gondosan összeválogatott színek és a karakteres betűtípusok összehangolása és tudatos használata nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a weboldal egységes és kifejező megjelenésű legyen, tükrözze a vállalkozást és annak üzeneteit, a brand felismerhető és vonzó legyen a célközönség számára.


# ötletek, inspirációk

Akár arculatról, akár weboldalról van szó, a saját ötleteidet, inspirációidat moodboardra is összegyűjtheted, illetve a közös egyeztetések alapján a webdesigner is összeállíthat (és hasznos is), mely alapján szükség szerint további ötletelésekre, egyeztetésekre kerülhet sor, valamint ez a moodboard adhatja az alapot a közös munkához, ez lesz az iránymutató, a vonalvezető a projekt során.

A moodboard (hangulat/ötlettábla) vizuális összefoglalója az ötleteinknek, melyek egy adott projekttel kapcsolatosan eszünkbe jutnak. A moodboardon szerepelhetnek inspiráló képek, illusztrációk, logótervek, fontok, mondatok, színek, színpaletták, mintázatok, textúrák, stb. Az ötlettábla gyakorlatilag összefoglalója, előzetes bemutatója a tervünknek, a koncepcióinknak, és nevéhez híven, prezentálja azt a hangulatot, stílust, mely körbelengi az adott témát, projektet.

# szöveges tartalmak

Mindig sarkalatos pont a weboldal szövegeinek megléte/megírása. Ha elég ambiciózus vagy, van is affinitásod a szövegíráshoz, akkor Te magad is meg tudod írni a honlapodra a szükséges szöveges tartalmakat, illetve ezekhez korrektor, SEO szakember segítsége is igénybe vehető, hogy az általad írt szövegek helyesírás, keresőoptimalizálás és egyéb szempontokból is megfelelőek legyenek a weboldaladra. Az is lehet, hogy plusz szolgáltatás keretében maga a webdesigner vállal szövegírást, de olyan opció is lehet, hogy ő maga összeállít egy „téma/tartalomlistát”, akár „kulcsszólistát”, mely alapján Te ki tudod dolgozni/dolgoztatni a szükséges tartalmakat.

# vizuális tartalmak

A másik ilyen sarkalatos pont a weboldal fotós anyagainak megléte/elkészítése. Ha esetleg ezek már a rendelkezésedre állnak, akkor ezeket is csak át kell adnod a webdesigner számára további felhasználásra. Ha ezek nem állnak rendelkezésre, illetve a weboldal függvénye, hogy pontosan milyen fotókra is van szükség, akkor érdemes profi fotóssal elkészíttetni a szükséges fotókat (pl. szakember esetén profilfotók, termékek értékesítése esetén termékfotók/termékek használat közbeni fotók, szolgáltatások esetén szolgáltatásokat bemutató, azokat prezentáló fotók, helyszíni fotók, stb). Bizonyos esetekben (pl. nem termékekről van szó, stb) stock fotókkal is lehet dolgozni, de azok kevésbé személyre szabottak. Ezeket akár Te magad is kiválaszthatod, beszerezheted, de mindezt a webeseddel közösen is intézhetitek, illetve ő maga is rendezheti, Veled egyeztetve elhelyezve őket a weboldalon.

# jogi dokumentumok

Sarkalatos pont lehet még a kötelező jogi dokumentumoknak a beszerzése, elkészíttetése. Ilyen például az adatvédelmi tájékoztató (ismerteti, hogy a honlapon milyen módon gyűjtöd, majd tárolod és kezeled a látogatók adatait), továbbá a cookie tájékoztató (ebben a weboldalon működő „sütikről” kell tájékoztatni a felhasználókat, melyek kis méretű fájlok, a felhasználó igényeire és navigálási előzményeire vonatkozó információkat tárolnak a böngészőkben), és bizonyos esetekben (pl. termékeket vagy előfizetéses szolgáltatásokat értékesítesz) ÁSZF-re is szükség van. Ezek biztosítása elsődlegesen a Te feladatod/felelősséged, a webdesigner feladata, hogy ezeket megfelelő formában és módon elérhetővé tegye a weboldalon. Ezeket hozzáértő, ezekre specializálódott cégek, szakemberek készítik, érdemes az ő segítségüket igénybe venni, illetve vállalkozásra/weboldalra szabható sablonok is vásárolhatók.

# domain, tárhely, egyéb fizetős eszközök

A weboldalhoz első lépésként szükség lesz tárhelyre (ezen tároljuk) és domain névre (ezen a címen érjük el), melyeket Te magad is intézhetsz, de kérheted hozzá a webdesigner segítségét is. Egy biztos: ezek a Te adataiddal legyenek regisztrálva, minden szükséges (belépő) adatot őrizz meg, az éves előfizetésüket is Te rendezd. Ezek hozzád, a cégedhez kötődnek, továbbá soha nem tudhatod, hogy mikor szakad meg a kapcsolat a webeseddel (ha esetleg minden hozzá kapcsolódna) – el kell kerülni az olyan helyzeteket, melyek miatt Te kerülnél kellemetlen helyzetbe (nem tudnál belépni a saját tárhelyedre, weboldaladra/nem tudnád átadni a szükséges adatokat egy másik webesnek, aki a továbbiakban kezeli a weboldaladat, stb).

Ha bizonyos funkciók megvalósításához szükség van fizetős/előfizetős eszközökre, akkor a weboldalkészítő instrukciói alapján ezeket Te magad is rendezheted (megvásárolod őket a saját adataiddal/elvégzed a szükséges regisztrációkat az adataiddal), majd átadhatod őket a webdesignernek, aki tud velük dolgozni. De természetesen a webdizájner segítségét is kérheted ezekhez, azonban ugyanúgy a saját adataiddal, előfizetéseddel rendezve őket – lsd. előzőekben írtak elkerülése végett.

# tesztelés

Ha elkészült a weboldal, akkor a webdizájner Téged is megkérhet a weboldalad tesztelésére (pl. helyesírás, működő linkek, űrlapok, reszponzív képernyőkre igazodás, betöltődés/sebesség), de jó, ha Te is felkérsz családtagokat, ismerősöket a tesztelésre, akik eleve objektív felhasználók, nem úgy, mint Te vagy a webdesignered (akik már milliószor láttátok, böngésztétek az oldalakat, és így könnyebben átsiklottatok esetleges hibák felett, mert már „nem láttátok a fától az erdőt”, stb.). Több szem többet lát!

# karbantartás, módosítás

A honlap élesítése után időszakra is érdemes időben gondolnod! Mi lesz azután, miután átadta a webdesigner a weboldalt? Egy weboldalt nem lehet magára hagyni, rendszeresen karban kell tartani (aktuális frissítések elvégzése, stb), továbbá ha időközben bármit szeretnél rajta módosítani, új tartalmakat/oldalakat/funkciókat beiktatni, akkor ezekhez ismét szakemberre lesz szükséged. Vannak olyan webdesignerek, akik oktatást tartanak/oktatóanyagot készítenek, és ha elég nyitott vagy rá, van rá elég időd, kapacitásod, akkor Te is elvégezheted a weboldal karbantartását és a szükséges módosításokat. A webdizájnerek általában vállalnak karbantartási szolgáltatást, azaz havi rendszerességgel elvégzik a honlap karbantartását, valamint „támogatási csomagot” biztosítanak, tehát ha bármit kell módosítani a weboldalon, akkor azt aktuálisan, óradíjas konstrukcióban/projektalapon elvégzik.

Bízz a webdesignerben, és légy aktív résztvevője a weboldalkészítési folyamatnak, hiszen a vállalkozásod arculatához és céljaihoz igazodó weboldal a közös munkátok gyümölcse!

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.