Bejegyzésünkben körbejárjuk azokat a szöveges tartalmakat, alapvető információkat, melyeknek meghatározó szerepük van a weboldalon.
Korábbi bejegyzéseinkben hasznos tanácsként összegyűjtöttük, hogy hogyan válassz megfelelő színeket, betűtípusokat, valamint fotókat a honlapod számára – hogy ezek a célközönséget megcélzó, dizájn funkciókat is betöltő elemek a webre is alkalmasak legyenek és a felhasználóknál is azonnal „betaláljanak”. Most a weboldal további elengedhetetlen „alapanyagairól”, a webszövegekről lesz szó.
FIGYELEM! A webszövegírás egy önálló „műfaj”, saját weboldalad szöveges tartalmainak megírásához akár webszövegírót is felkérhetsz.
A webszövegírás alapjai azonban megtanulhatók, de az igazi rutint és profizmust a folyamatos gyakorlás, a saját tapasztalat hozza meg. Ne tarts a szövegírástól, csak állj neki a legjobb tudásod szerint! Aztán nézd meg az eredményeket, olvasd át újra, és nézd meg, hogy mit és hogyan lehetne másként. : )
Egy weboldalon (legyen az a vállalkozásod oldala vagy akár a referenciáidat bemutató oldal) alapvető a szöveges információk elhelyezése, melyek alapján a látogatók, a potenciális ügyfelek lényegi tartalmakhoz, információkhoz, adatokhoz juthatnak – ilyenek például a nyitó blokkban elhelyezett, a vállalkozást pozicionáló információk, a termékek/szolgáltatások alapos bemutatása, rövid bemutatkozás, előnyök, ügyfélvélemények, kapcsolati adatok, stb.
Nézzük is sorban, milyen szövegeket helyezz el a weboldaladon! : )
Egy „átlagos” weboldalt veszünk alapul = egy egyszerűbb vállalkozás weboldala, főoldallal és néhány tematikus aloldallal, valamint néhány funkcióval.
# nyitó blokkba kerülő tartalmak
Lényeges, hogy a honlapodra érkező érdeklődők számára már az oldal betöltése után azonnal érthető legyen, hogy kinek, minek az oldalán járnak – ebben lesz segítségükre már maga a beszédes domain név, ezt követően a fejrészben elhelyezett esztétikus és jól felismerhető logó, továbbá a nyitó blokk, azaz a „hajtás feletti rész” hátterében található beszédes fotó/videó/slideshow, melyek hűen prezentálják, illusztrálják az adott szakterületet. Ezen vizuális tartalmak mellett célszerű, hogy röviden, lényegre törően megfogalmazd a látogatók számára, hogy miben tudsz a vállalkozásoddal a segítségükre lenni, milyen „problémájukra” tudsz „segítséget nyújtani”.
Ezek mellett alapvető, hogy továbbnavigálásra, továbbgörgetésre, az adott konverziók (pl. termékek megrendelése/szolgáltatások igénybevétele, érdeklődés/árajánlatkérés/kapcsolatfelvétel, stb.) felé „tereld” az érdeklődőket. Ezt pedig ösztönző mondatokkal és hatásos akciógombokkal tudod leginkább elérni. Ösztönözni kell a felhasználókat arra, hogy elnavigáljanak a további blokkokhoz, tartalmakhoz, ahol egyéb információkat tudhatnak meg, választ kaphatnak kérdéseikre, megtalálhatják a megoldást „problémájukra”, megvalósíthatják az adott konverziót (pl. szolgáltatás megrendelése).
# bemutatkozás
Ha a saját vállalkozásodról van szó, fontos, hogy a céged virtuális bejárati ajtóján, azaz már a főoldalon röviden bemutatkozz a célközönségednek, hiszen ez a tartalom a hitelesség megteremtésében és a bizalom kiépítésében játszik nagy szerepet.
Sokat számít, hogy az oldalra érkező látogatók, valamint a leendő ügyfeleid tudják kihez „kapcsolni” a weboldalt, lássák, hogy ki a szakember a cég/vállalkozás mögött, virtuálisan találkozzanak Veled.
Tehát elengedhetetlen, hogy a főoldalon elhelyezz magadról egy rövid bemutatkozást, melyben a neved is szerepel, majd ha bővebben, részletesebben is bemutatkoznál a látogatók számára, azt érdemes egy külön „rólam” aloldalon megtenni, mivel a hosszú, terjengős bemutatkozásokra nem feltétlenül a főoldalon kíváncsiak. Aki alaposabban szeretne Veled megismerkedni, aki kíváncsi a személyesebb történetedre is, a sikereidre, valamint, hogy honnan indultál, mi ösztönöz, mi a célod, stb., azt egy külön aloldalon megteheti.
# termékeid/szolgáltatásaid bemutatása
Kulcsfontosságú, hogy a főoldalon röviden „körbeírd” az adott termékeket/termékkategóriákat/szolgáltatásokat, melyekkel segíted ügyfeleidet. Ezeknek a néhány soros leírásoknak köszönhetően válik világossá számukra, hogy milyen területeken tudsz a segítségükre lenni. Azonban ezek a néhány soros leírások közel sem elegendők a termékek/szolgáltatások bemutatásaiként. Nagyon fontos, hogy ezeket a tartalmakat külön-külön aloldalakon, részletesebben, akár fotós tartalmakkal (pl. termékfotókkal, referenciamunkákkal) is bemutasd a célközönséged számára. Termékek esetében alaposan kifejthetők a tudnivalók, termékjellemzők, összetevők stb. Szolgáltatás esetében pedig, hogy mit tartalmaz a szolgáltatás, hogyan történik annak „lebonyolítása”, stb. Tematikus aloldalakban, adott témáról írt webszövegekben azért is érdemes gondolkodni, mert ezek keresőoptimalizálás és célzott hirdetések szempontjából is hasznosak, előnyösek – egy aloldal >>> egy téma >>> egy téma köré szerveződő kulcsszavak.
# ügyfélvélemények
A bemutatkozásod mellett további hitelességi- és bizalmi faktor az ügyfeleid véleménye. Ezek a tartalmak befolyásoló erők lehetnek a jövőbeli megrendelőid számára, hiszen a korábbi visszajelzések alapján sokat megtudhatnak rólad, a munkáidról és a közös munkáról. Lényeges azonban, hogy ne olyan véleményeket helyezz el az oldaladon, melyek javarészt az ügyfeleidről szólnak, hanem olyan testimoniálokat jeleníts meg, melyek rólad és a munkádról adnak visszajelzést. Remek, ha a megrendelő visszacsatolásként megerősít abban, hogy nagyszerű munkát készítettél, ami tetszik neki – ez azonban róla szól és nem rólad. Sokkal hitelesebbek azok a vélemények, melyek Téged és a cégedet/vállalkozásodat helyezik előtérbe – például Neked hála az XY cég új arculatot/weboldalt kapott, az általad készített weboldalon 10%-kal nőtt a megrendelések száma, ilyen és ilyen tapasztalatok, élmények érték őket, amikor Veled dolgoztak, stb.
# érvek, előnyök
Egy külön erre a célra kialakított blokkban felsorakoztathatod az erősségeidet, hogy miért érdemes Téged választani, bemutathatod a vállalkozásod mellett szóló érveket, előnyöket. Tehát itt is lényeges, hogy Te magad mint szakember, valamint a vállalkozásod kerüljön előtérbe. Többek között bemutathatod, hogy hogyan dolgozol, miért előnyösebb Veled dolgozni (és ezáltal miben különbözöl hasonló vállalkozóktól), vagy éppen azt, hogy milyen szakmai minősítésekkel rendelkezel, és akár statisztikai adatokkal is alátámaszthatod a szakmai hitelességedet.
A lényeg, hogy ne a szokásos, már kissé elcsépeltnek számító „megbízható”, „pontos” jelzőkkel illesd magad, hanem légy egyedi, tűnj ki a tömegből, merd bemutatni az előnyeidet, melyek vonzóak lehetnek a jövőbeli megrendelők, ügyfelek számára.
# elérhetőségek, kapcsolati adatok
Kifejezetten fontos, hogy a weboldaladon feltüntess minden kapcsolatbelépési lehetőséget, elérhetőséget, melyeken keresztül az ügyfeleid felvehetik veled a kapcsolatot. Alapvető, hogy a kapcsolat blokkban és/vagy aloldalon ne csak egyetlen kapcsolatfelvételi űrlapot helyezz el, hiszen sokan nem szeretik/nem tudják ebben a formában felvenni a kapcsolatot az adott szakemberrel/vállalkozással. Ezért is lényeges, hogy jól olvasható formában szerepeljenek azok az elérhetőségek (telefonszám, email cím, fizikai üzlet/iroda esetén a pontos cím, nyitvatartás, stb.), melyeken keresztül kapcsolatba tudnak Veled, a vállalkozásoddal lépni.
Ezek mellett közösségi ikonok is elhelyezhetők, hogy a látogatók egyetlen kattintással elnavigálhassanak a közösségi oldalaidra. Így láthatják, hogy több helyen, különféle felületeken, közösségi oldalakon is aktív vagy, és ezeken a felületeken is követhetik a tevékenységedet, szükség esetén ezeken a platformokon is a rendelkezésükre állsz.
# referenciamunkák részletes bemutatása
Szintén remek hitelességi- és bizalmi faktor, ha a referenciamunkáidat nemcsak vizuális, hanem szöveges formában is bemutatod a honlapodon. Ezek a tartalmak amellett, hogy még inkább hitelessé tesznek, erősítik az érdeklődők bizalmát irányodba, érdekességként is szolgálhatnak a látogatóknak, még jobban megismerhetik a munkáidat.
+ # minden egyéb webszöveg
Ide sorolhatjuk mindazon további tartalmakat, webszövegeket, melyek szintén hasznosak mind a vállalkozás számára (pl. keresőoptimalizálás, marketing, szakmai hitelesség szempontjából), mind az ügyfelek számára (információk, cég megismerése, bizalomépítés szempontjából) – ilyen például: gyakori kérdéseket és az azokra adott válaszokat összegyűjtő GYIK; aktualitások, aktuális ajánlatok/hírek; szakmai/adott témák szerint vezetett blog, blogbejegyzések; esettanulmányok; célközönségnek szóló letölthető tartalmak, marketinges csalianyagok, stb.