Bejegyzésünkben összegyűjtöttük a weboldalak készítésekor felmerülő további gyakori hibákat, melyek a weboldalad és ezáltal a “forgalmad” rovására is mehetnek, ezért nem árt őket időben orvosolni.
Korábbi, weboldallal kapcsolatos bejegyzéseinkben már több ízben, több nézőpontból is megközelítettük, körbejártuk azokat a hibákat, hiányosságokat, melyeket gyakran megejtünk a weboldalon/melyekkel gyakran találkozunk weboldalakon:
összegyűjtöttük a legbanálisabb hibákat
felsoroltuk azokat a hibákat, melyeket kifejezetten WordPress weboldalon vétünk
élő példákkal mutattuk be azt, hogy hogyan lehet hiteles a weboldalunk a célközönségünk előtt
10 pontba szedtünk olyan elemeket, melyek zavaróak egy weboldalon
külön figyelmet szenteltünk a webergonómiai kérdéseknek, a felhasználóbarát honlap ismérveinek
az UX design területén is körbejártuk a képernyő megtervezésének mibenlétét
Továbbá tippeket-tanácsokat hoztunk ahhoz, hogy:
hogyan építsük fel a weboldal nyitó oldalát
milyen a jó/mitől jó a menüsor, a navigáció a weboldalon
milyen a profi tipográfia a weboldalon
mik azok a kategóriák és címkék, miért célszerű a (blog)bejegyzéseket kategorizálni és felcímkézni
Most a már korábban bemutatott “hibák” listáját szeretnénk bővíteni. : )
Nézzük is, hogy melyek azok az “apró-cseprő” hibák, hiányosságok, melyek gyakran előfordulnak a weboldalakon és a weboldalkészítés során:
# Nem tartod karban a weboldalt
Egy weboldal is él, működik, folyamatos ápolásra, gondozásra szorul a végső simítások elvégzése után. Ha ügyfélnek dolgozol, akkor külön, akár havidíjas szolgáltatás keretében is vállalhatod a honlapjának karbantartását. A karbantartás magában foglalja többek között a rendszeres biztonsági mentés készítését, az esetleges változások nyomon követését és az aktuális frissítések elvégzését (A biztonsági mentések készítése a frissítések megkezdése előtt is nagyon fontos, hogy egy frissítés során fellépő hiba esetén a biztonsági mentésből változásmentesen vissza lehessen állítani az oldalt. A mentéseket érdemes felhő alapú tárhelyre is menteni, ha esetlegesen a számítógépeddel történne valami, ne vesszen el minden adat). A karbantartás részét képezheti továbbá a vázlatok/piszkozatok, egyéb feleslegessé vált tartalmak törlése és ezzel a weboldal/az adatbázis optimalizálása, funkciók működésének ellenőrzése, hivatkozások helyességének átnézése, különféle beállítások csekkolása.
#Nem ellenőrzöd a weboldalad statisztikáit, nem végzel méréseket
Nagyon fontos, hogy gyakran ellenőrizd a honlapod statisztikáit, elvégezd a megfelelő méréseket, ellenőrzéseket. A mérésekből kiderül, hogy mennyien látogatják az oldalad, honnan és milyen eszközökről keresik fel az érdeklődők a weboldalt, milyen utat járnak be az oldalon, de mérheted még a hírlevél-feliratkozások számát, vagy éppen az oldal sebességét is.
A hőtérképes tesztek is igazán beszédesek tudnak lenni – feltérképezheted vele a honlaplátogatók viselkedését, azaz egy képet, pontosabban egy térképet, egy útvonalat kapsz arról, hogy a felhasználó figyelme honnan hova vándorol az oldalon, hogyan pásztázza azt végig, hogyan mozgatja az egeret, mire figyel fel először, mit néz sokáig, milyen elemre kattint először, stb.
Célszerű bizonyos időközönként mérni a honlap sebességét is, hiszen ha lassú az oldal sebessége, nagymértékben csökkenhet az oldalad látogatottsága. Például a képek optimalizálásával már jelentősen javítható a betöltési sebesség, hiszen, mint tudjuk, a nagy méretű fotóknak idő kell a betöltődéshez, tehát ezáltal is lassíthatják az oldalt.
Ezek mind-mind olyan adatok, információk, melyekből következtetéseket tudsz levonni, és el tudod végezni a szükséges módosításokat, optimalizálásokat.
# Nem szentelsz figyelmet = külön aloldalt a különféle témáknak, tartalmaknak
Egy- vagy többoldalas weboldal esetében is általában a főoldalon ízelítőt kap a látogató a vállalkozás/a szakember által kínált termékekből/szolgáltatásokból. A hiba az, ha az egyes termékeket/szolgáltatásokat nem mutatod be külön aloldalakon, részletesebben is, illetve a látogatókat ösztönző mondatok és akciógombok segítségével nem navigálod el az adott aloldalakra. Mind a látogatók, mind SEO (keresőoptimalizálás), mind célzott (pl. Google Ads) hirdetések szempontjából is fontos, hogy az egyes termékek/szolgáltatások külön-külön aloldalakon, részletesebb leírásokkal, akár fotós/videós, egyéb vizuális tartalmakkal is bemutatásra kerüljenek, és a konverziókra (pl. termékek megrendelése, szolgáltatások igénybevétele) való ösztönzés se maradjon el. A cél az, hogy a célközönség jusson el ezekre az aloldalakra, és végül hajtsák végre az adott konverziót (pl. termékek megrendelése, szolgáltatások igénybevétele).
# Nem arra használod az oldalakat és a bejegyzéseket, amire “kitalálták” őket
Az oldal és a bejegyzés közti különbség azok funkciójában és felépítésében jelenik meg. Lényeges különbség, hogy az oldal a weboldal legfontosabb tartalmi elemeiből áll, míg a bejegyzések, blog formájában hasznos témákról számolnak be az olvasók számára.
A weboldal különböző oldalait oldalakként hozzuk létre. Mindig egyedi kinézetűek, felépítésűek, elrendezésűek, különböző szakaszokból és blokkokból épülnek fel, melyek különféle elemekkel és tartalmakkal vannak megtöltve, adott célok és funkciók köré szerveződnek.
A blogbejegyzéseket bejegyzésekként hozzuk létre. Felépítése és megjelenése a legtöbb esetben azonos, egy kiemelt fotóból, címből és a tartalmi részből épül fel. Leginkább szöveges tartalmakból állnak, melyek kiegészülhetnek fotókkal, illusztrációkkal, egyéb kiegészítésekkel. Az oldalakkal ellentétben egyedi információk és funkciók is kapcsolódhatnak hozzájuk, ilyen információ lehet például a bejegyzés közzétételének dátuma, a szerző neve, melyik kategóriába tartozik az adott bejegyzés, milyen címkék kapcsolódnak hozzá, valamint a hozzászólási lehetőséget is adhatunk hozzá.
Fontos tehát, hogy a weboldal tartalmait megfelelően rendezd el, alakítsd ki – oldalak és/vagy bejegyzések formájában.
# Nem engedélyezed és moderálod a hozzászólásokat
A hozzászólások leginkább a blog oldalak, a blogbejegyzések esetében játszanak nagy szerepet, hiszen az oldal egyik fontos részét és funkcióját képezik. A hozzászólás írásával, annak engedélyezésével lehetőséget biztosítasz az olvasónak véleményének kifejezésére, kinyilvánítására. A hozzászólások engedélyezése remek lehetőséget nyújt abban is, hogy kapcsolatot tudj teremteni a célközönségeddel.
A látogatók által írt hozzászólások keresőoptimalizálás szempontjából is hasznosak, a véleményekben, hozzászólásokban használt kulcsszavak által az oldal előrébb is kerülhet a Google keresési „listáján”. Azonban ezzel óvatosan kell bánni, nehogy a fordított hatást érjük el vele. Ezért is érdemes minden hozzászólást egyesével moderálni és a nem illőket, nem témához kapcsolódókat elutasítani.
# Nem készítesz GYIK oldalt
Számodra és a honlapra érkező látogatók számára is nagy segítség lehet az oldalon egy logikai sorrendben felépített gyakori kérdések blokk/aloldal. Ezáltal az érdeklődők gyorsan áttekinthetik a kínált termékeket, szolgáltatásokat, közben pedig válaszokat kaphatnak a felmerülő kérdéseikre. A megfelelő kérdések és az azokra megfogalmazott válaszok hatalmas segítséget nyújthatnak, rengeteg időt takaríthatnak meg mindkét fél számára. Nem mellesleg ha megfelelően használod a kérdések és a válaszok során az oldalra utaló értékes kulcsszavakat, akkor a keresőmotorok is hatékonyabban tudnak dolgozni, sokkal jobb besorolást kaphatsz a Google találati listán.
# Nem használsz 404-es oldalt
404-es oldalra egy rossz link vagy elírás, félregépelés miatt kerülhet a látogató, azaz olyan esetekben, amikor nem található az általa keresett/lekattintott oldal. Nos, a legtöbb weboldalkészítő nem is fordít gondot 404-es oldal létrehozására, illetve megelégszik az alapértelmezett beállításokkal. A 404-es oldal nem “töltelék” oldal, fontos szerepet tölt be, egyedi és ötletes megoldásokkal igazán szemrevaló 404-es oldal alakítható ki. Ha a honlapon böngésző látogató ebbe az oldalba, “hibaüzenetbe” fut bele, fontos neki tájékoztatást adni, hogy miért is került erre az oldalra, a magyarázat mellett útmutatással is érdemes segíteni, hogy hogyan tud elnavigálni erről az oldalról, hogyan tudja megtalálni a keresett tartalmakat, hogyan tud visszanavigálni a főoldalra.
# Nem megfelelően irányítod a látogatókat
Egyéni döntés, egyedi igények, saját logika kérdése, hogy a weboldalon belül az oldalakra mutató linkek ugyanabban a böngészőablakban nyílnak meg vagy külön ablakban – azaz az adott hivatkozásra való kattintás után egyszerűen “átvált” az oldal egy másik oldalra, már csak azt látjuk, vagy az aktuálisan megnyitott oldal továbbra is jelen lesz, és a hivatkozásra való kattintással megjelenő oldal külön, új ablakban nyílik meg.
Ha azonban másik weboldalra (legyen az egy másik honlap vagy egy közösség oldal) hivatkozol, akkor úgy add meg, úgy állítsd be a hivatkozását, hogy az új ablakban nyíljon meg. Ha nem így teszel, akkor tulajdonképpen egy kattintással elnavigálod a saját látogatódat a saját honlapodról. Így kitereled a látogatót a saját weboldaladról (ki tudja, hogy visszatalál-e hozzád), nem mellesleg össze is zavarod.
# Nem tünteted fel a kötelező elemeket
Impresszum, GDPR, cookie nyilatkozat, ÁSZF, Általános Felhasználási Feltételek, egyéb nyilatkozatok, dokumentumok – csak, hogy néhány kötelezőt említsünk.
Ezek bizony gyakran elmaradnak, vagy csak egyik-másik kerül feltüntetésre.
Jogi tudnivalókba nem megyünk bele, hiszen ezeknek a kötelezőknek a tartalma, kidolgozása az adott vállalkozástól és weboldaltól függ. Ami a lényeges: a weboldalon ezeket mindig jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell megjeleníteni.
+1 – végzetes hiba
A weboldal elérhetőségét, URL címét módosítod, SSL tanúsítvány nélkül a http kapcsolatot https-re kapcsolatra írod át (WordPress weboldalon). Eredmény: eltűnik a weboldal. Ne tedd! : )