Te is kíváncsi vagy a mindenkit lázban tartó hétpecsétes titokra? Olvasd el a cikkünket, és megtudod, hogy hogyan lehetsz Te is sikeres webdesigner!
A recept hozzávalóit mi adjuk, de ahhoz, hogy ezekből a sikeres webdesigner megszülethessen, Te kellesz!
Számos bejegyzésünkben, több szempontból már körbejártuk „a sikeres webdesigner receptjét”. Ha ezeket „összefűznénk”, egy kisebb (szakács)könyv lenne belőle. : )
Az 5 +1 tuti tippet azonban most megosztjuk Veled is – ha Te is sikeres webdesigner akarsz lenni, legyen előtted a „sorvezető”, és ha további klassz tippekre-tanácsokra szomjazol, csekkold kapcsolódó bejegyzéseinket is!
Webdesignerként dolgozhatsz alkalmazottként, egy nagy csapat egyik láncszemeként, de saját vállalkozást indítva, szabadúszóként is tevékenykedhetsz.
A siker felé vezető tippjeinket-tanácsainkat nem csak vállalkozó webdesignerek fogadhatják meg, a legtöbb „mozzanat” az alkalmazotti létben is felütheti a fejét, az alábbiakban felsorolt javaslataink bárki számára hasznos útravalóul szolgálhatnak.
#0
Egyfajta nulladik lépésként, kiindulóként összegyűjtöttük a kezdő webdesignerek nehézségeit, mert talán kezdő webdesignerként találkozunk a legtöbb „mumussal”. ; ) A kezdeti félelmek, nehézségek természetes velejárói saját fejlődési/tapasztalatszerzési folyamatainknak. Ezek „legyőzésével” ráléphetünk a siker felé vezető, kikövezett útra.
#1 Ne halogass, vágj bele!
Sokan tiprolódnak, egy helyben topognak, végtelenségig csiszolt, tökéletes munkát akarnak kiadni a kezükből (hidd el, „a kész jobb, mint a tökéletes”), várnak az ideális pillanatra, amikor elindíthatják a saját vállalkozásukat, várnak az ideális ügyfélre, vagy éppen csak tanulnak-tanulnak, de munkát nem mernek elvállalni, nem bíznak magukban, a képességeikben.
A kezdő webdesignereket gyakran sújtja a halogatás, nem mernek lépni, márpedig nem szabad a sült galambra várni! Ismered a „belecsapás művészetét”? Egyszóval: BELECSAPNI A LECSÓBA! Tehát ne a tökéletességet célozd, hanem próbáld ki magad! Ez az egyetlen erény gyakorlatilag maga a különbség azok között, akik elvégeznek egy webdesign tanfolyamot, de sosem viszik semmire, és azok között, akik keresett és jól fizetett webdesignerek lesznek.
Azonban akár a tapasztaltabb „kollégák” is küzdhetnek az „úgy érzem, hogy minél többet tudok, annál kevesebbet tudok…”, „még nem vagyok elég jó ebben és ebben…”, „Félek a hibázástól…” és hasonló gondolatokkal. Neked is ismerősek ezek? Lehet, hogy Te is átélted már ezt – ez az ún. imposztor szindróma. Az imposztor angol szó, jelentése szélhámos. Egy imposztor szindrómás fő mozgatórugója a félelem – félelem attól, hogy nem elég jó abban, amit csinál, félelem attól, hogy sikereit nem magának köszönheti, félelem attól, hogy erre idővel a környezete is rájön, és lelepleződik, tehát „csalónak” érzi magát. Webdesigner hallgatóként vagy akár már webdesigner vállalkozóként folyton tanulunk, hiszen ezen a területen eleve mindig lehet újat tanulni. A tanulás „hevében” azonban hajlamosak vagyunk egyre mélyebbre és mélyebbre ásni, és minél jobban elveszünk a részletekben, annál inkább úgy érezzük, hogy mennyi mindent nem tudunk még, mennyi mindent lehetne még tanulni. Ez egy igazi mókuskerék. Amit már megtanultunk, az pedig természetes lesz számunkra, így ha nem nézünk vissza, el is felejtjük, hogy már mennyi mindent tanultunk, mennyit fejlődtünk eddig is. Ezen a „csaló-érzésen” is felül lehet és felül is kell kerekedni, bízni kell a képességeinkben, nem szabad alulbecsülni magunkat, el kell vállalni a projekteket, a pozitív értékeléseket, dicséreteket pedig el kell tudnunk fogadni….
„A több mérföldes út is az első lépésekkel kezdődik.” – avagy valahol tényleg el kell kezdeni! A sikeres tetteket álmok, majd tenni akarás előzik meg. Ha leragadsz az álmok dédelgetésénél, ha megvan benned a tenni akarás, de nem mersz cselekedni, semmit sem léptél előre.
Egyetlen egy erény, amivel feltétlenül rendelkezned kell, ha sikeres webdesigner akarsz lenni! (videó)
Imposztor-szindróma – Te is szenvedsz tőle?
#2 „A suszter cipője mindig lyukas” – a Tiéd ne legyen az!
Ki ne ismerné a mondást, amely szerint a suszter cipője mindig lyukas? Igen, jellemző, hogy a saját weboldalra, annak fejlesztésére jut mindig a legkevesebb idő. Időt kell szánni rá, hiszen az a Te virtuális kirakatod. Egy webdesigner, weblapkészítő szakember honlapja nem más, mint az online cégtáblája, az online irodája, az online névjegykártyája egyben. Tőled, aki ebben a kreatív szakmában dolgozol, eleve többet várnak el. Ezért nagyon ügyelj rá, hogy a saját portá(lo)don minden rendben legyen. A weboldalad lesz a fő kereseti forrásod. Ide érkeznek a leendő megrendelőid, és ez alapján döntenek melletted vagy lapoznak tovább.
A Webdesign tanfolyamon el is készítheted a saját weboldaladat, ami a legfőbb reklámod és marketingeszközöd lesz. Mire végzel a webdesign tanfolyammal, nemcsak a szakma csínját-bínját tudhatod majd magadénak, hanem azonnal nekivághatsz a munkavállalásnak, legfőbb referenciáddal, a saját honlapoddal.
Kreatív szakma a mienk, így tőlünk, kreatív szakemberektől, alkotóktól szinte elvárás, hogy a weboldalunk is pontosan ezt tükrözze és a munkáink is magukért beszéljenek. De azon kívül, hogy látványosan, esetleg szöveges leírásokkal, sztorival együtt tálalod a munkáidat a nagyérdeműnek, ne felejtsd el időnként a friss munkáiddal bővíteni a portfóliódat, az esetlegesen már elavult munkáidat pedig „levenni”. Gyakran tapasztaljuk, hogy elkészül a weboldal, találunk is rajta néhány klassz referenciamunkát, de aztán évekig nem frissül, nem egészül ki a portfólió, annak ellenére, hogy a webdesigner aktívan tevékenykedik a szakmában.
Kezdőként pedig menj elébe a dolgoknak, és ha ráérős időd akad, tervezz képzeletbeli megrendelőknek logót, webdesignt, plakátot stb… Ismersz olyan céget, akiknek csapnivaló a logójuk vagy a weboldaluk? Készíts nekik újat, és aztán ajánld fel kedvezményesen megvételre. Légy élelmes és talpraesett! : )
Így (ne) riaszd el a látogatókat, avagy hogyan legyen hiteles a weboldalad?
Ezért nem választanak webdesignerüknek az ügyfelek
Weboldalkészítéssel kapcsolatos további bejegyzéseink >>>
Portfólió – így csináld!
#3 Vonzd be a kuncsaftokat, add el magad!
Marketing, reklám nélkül nincsenek ügyfelek. El kell tudni adni magadat, a szolgáltatásaidat. Ehhez nyilván büdzsére is szükség van, mert ingyen nem lehet hirdetéseket futtatni – persze tudjuk, az „ingyen” reklám a legjobb reklám. ; ) Amúgy sem árt, ha otthonosan mozogsz az online marketing területén is, hiszen nemcsak a saját bizniszed felfuttatásához jönnek jól ezek az ismeretek, tapasztalatok, de az ügyfeleidnek tervezett weboldalak is már marketingszemlélettel készülhetnek, így azok nem csak mutatósak lesznek, de vevőket is hoznak. És természetesen külön marketingtanácsokkal is segítheted az ügyfeleidet, hirdetési ötleteket adhatsz nekik, segíthetsz nekik a közösségi média megjelenésben, de akár komplex marketingszolgáltatásokat (pl. közösségi média hirdetések menedzselése, stb) is nyújthatsz számukra.
Minél több mindenhez értesz, minél több lábon állsz, annál többféle szolgáltatást tudsz nyújtani ügyfeleidnek. És minél jobban tudod menedzselni a feladataidat, annál több időt tudsz fordítani minőségi munkák készítésére, ennek pedig az lesz a pozitív hozadéka, hogy egyre több kiváló referenciával bírsz, ezáltal jobb és jobb ügyfelekre teszel szert, akikkel öröm a munka, és a minőségi munkáért több pénzt is fizetnek.
4P – Neked már megvan? – Így add el magad (web)designerként!
Miből állhat egy webdesigner feladatköre, meddig terjedhet a hatásköre?
#4 Sose hagyd abba… a tanulást!
Már csak a technológia fejlődése és az újabb eszközök/programok/megoldások megszületése miatt is naprakésznek kell lenni. A tanulás, az önképzés egy tanfolyam elvégzése után sem áll meg! A folyamatos fejlődés a siker kulcsa! Ha lépést akarsz tartani, akkor folyton képezned kell magad, időt (és pénzt) kell szánni az újdonságok vagy éppen a legújabb trendek megismerésére. Online tanfolyamok, továbbképzések, workshopok, konferenciák, szakmai blogok – ontják magukból az információt, Neked csak nyitottnak kell lenned ezek befogadására. Ha azonban valamiről hallasz, valamit elméletben megtanulsz, akkor a tanultakat rögtön alkalmazd is a gyakorlatban, vagy legalább próbáld ki. Ha nem a gyakorlati hasznosításra törekszel, vagy csak később vennéd elő a tanultakat, akkor lehet, hogy addigra már el is felejtenéd őket, vagy már nem is lennének érvényesek/nem úgy működnének (lsd. pl. Facebook hirdetések is folyamatosan változnak). Vagy például ne akkor állj neki weboldalkészítést tanulni, amikor már pörögne a bizniszed, már a fejed felett lebeg a bevételkényszer, és még nincs kész az a platform, ahol a szolgáltatásaidat/termékeidet tudod értékesíteni.
A webdesign tervezés és a weboldalkészítés eleve egy nagyon komplex szakma. Sok téren és sokat várnak el Tőled, a szakembertől, ezért elengedhetetlen, hogy továbbképezd magad, mindig update legyél.
LLL – nálad is működik?
Hogyan lehet hatékonyan online tanulni (weboldalkészítést)?
Tanuld meg vagy szervezd ki a weboldalkészítést?!
Milyen területeken kell otthonosan mozognod (web)designerként?
#5 Maradj motivált, tettre kész szakember!
Talán ez a legfőbb tanácsunk. : )
Nem kőbe vésett szabály, hogy a munkád egyben a hobbid is legyen (de azért valljuk be, a legtöbb kreatív alkotónak valóban a munkája a hobbija is), de ha nem szívvel-lélekkel, odaadással végzed a munkádat, akkor az meg fog látszani a végeredményen is – a munkáid csapnivalók lesznek, a jó ügyfelek messziről elkerülnek…
Tényleg azt csináld, amit szeretsz, amiben jó vagy, hiszen azt örömmel és jól fogod végezni, a profi végeredmény, a siker pedig biztosan nem marad el! Ha szereted, amit csinálsz, számodra nem fog a szó szoros értelmében munkának tűnni. Nem azt mondjuk, hogy móka-kacagás lesz minden pillanat, amikor dolgozol. De megtalálod majd az egyensúlyt, és alapvetően örömödet leled a munkádban.
Tudnod kell nemet is mondani. Persze kezdetben minden lehetőségnek örülsz, de ha már eljutsz egy bizonyos szintre, ha már megteheted, akkor igenis merj nemet mondani! A rossz ügyfél az életed megrontója. Neki minden tegnapra kell, a legutolsó pixelig is beleköt a munkádba, de a munkadíjadat sokallja. A jó ügyféllel öröm a munka, akivel egy hullámhosszon vagytok, aki becsüli a munkádat és a szakértelmedet. Neki öröm dolgozni, mert értékeli, amit csinálsz, tudomásul veszi, amit mondasz, elfogadja a tanácsaidat.
Könnyen a kiégéshez vezet, ha energiavámpírokkal dolgozol együtt, ha 0-24 ugrásra készen állsz, ha olyan munkákat vállalsz el, melyek szintén csak „lehúznak”.
Kell a pihenés, a kikapcsolódás, a feltöltődés is, csakis újult erővel, friss ötletekkel lehet nekilátni ismét a dolgos mindennapoknak.
Rá kell találnod a munka-pénz-szabadidő felemelő harmóniájára és megőrizni azt. Ekkor lesz teljes az életed mint webdesigner vállalkozó, aki független, szereti a munkáját és aki a maga ura lehet.
Hogyan maradj motivált, tettre kész szabadúszóként?
Hatékonyságnövelő tippek – nem csak (web)designereknek
5 gyakori hiba, melyeket szabadúszóként elkövetünk – Te ne kövesd el őket!
Így ne vállalj be munkát szabadúszó (web)designerként!
#+1
Egyfajta “vegyes vágottként” felsorolunk még olyan képességeket, készségeket, kompetenciákat, melyek szintén elengedhetetlenek a sikeres szakmai webdesigner karrierhez.
kommunikáció – képesnek kell lenned az ügyfelekkel vagy esetleg más szakemberekkel pontosan egyeztetni az adott projektről, az adott feladatokról, meg kell tudni értelmesen indokolnod a döntéseidet, véleményt kell alkotnod, a hatékony kommunikáción múlhat a munka sikere
tolerancia – ügyfelekkel vagy más, veled együttműködő szakemberekkel szemben türelmesnek, toleránsnak kell lenned, hogy egyről a kettőre jussatok (főleg, ha kemény fából faragták a másik felet ; ))
rugalmasság, alkalmazkodóképesség – a mai világban ez egyébként is alapvető, az tud labdába rúgni, aki rugalmasan tud alkalmazkodni a mindig változó körülményekhez, szakemberként rugalmasan kezelni az adott munkát, az ügyfél kéréseit
csapatjátékos – bár a webdesignerek munkája sokszor magányos tevékenység, a legtöbb esetben ügyfelekkel kell együttműködnöd, valójában közös munkát visztek véghez, illetve ha több szakemberrel, egy csapatban kell dolgoznod, akkor a csapat láncszemeként is tudnod kell működni
rend, rendszer – tudjuk, hogy a zseni a káoszon is átlát, de sokkal hatékonyabban lehet rendezett munkakörülmények között dolgozni, továbbá ha kis rendszereket építesz fel magadnak, a feladataidat jól tudod menedzselni, jól tudod beosztani az idődet
tervezési és szervezési készség – tulajdonképpen szorosan összefügg az előző ponttal, hiszen produktívan kell tudnod tervezni a teendőkkel, az adott projekt lépéseivel, magával az idővel, továbbá szükség szerint össze kell hangolni/össze kell fűzni több szakember munkáját